Tarile UE care pun in pericol statul de drept risca sa piarda bani europeni
stat de dreptjustitie romaniacoruptie romaniafonduri europene
Guvernele care intervin in instante sau nu reusesc sa combata frauda si coruptia vor risca suspendarea fondurilor UE, conform unui proiect de lege sustinut joi de deputatii europeni.
Asistata de un grup de experti independenti, Comisia UE ar avea sarcina de a identifica "deficiente generalizate in ceea ce priveste statul de drept" si de a decide masuri care ar putea include suspendarea platilor din bugetul UE sau reducerea prefinantarii.
Decizia Comisiei va fi pusa in aplicare numai dupa aprobarea Parlamentului si a Consiliului. Odata ce statul membru remediaza deficitele identificate de Comisia Europeana, Parlamentul si ministrii UE pot debloca fondurile.
Experti independenti vor asista Comisia Europeana
Comisia Europeana poate stabili ca statul de drept este amenintat daca sunt subminate una sau mai multe dintre urmatoarele:
- buna functionare a autoritatilor care implementeaza bugetul UE;
- buna functionare a autoritatilor care efectueaza controlul financiar;
- investigarea adecvata a fraudei - inclusiv frauda fiscala -, coruptia sau alte incalcari care afecteaza executia bugetului UE;
- control judiciar eficient de catre instantele independente;
- recuperarea fondurilor platite in mod necuvenit;
- prevenirea si sanctionarea evaziunii fiscale;
- cooperarea cu Oficiul European de Lupta Antifrauda si, daca este cazul, cu Parchetul European.
Pentru a asista Comisia, un grup de experti independenti in domeniul dreptului constitutional si financiar, compus dintr-un expert numit de parlamentul national al fiecarui stat membru si cinci experti numiti de Parlamentul European, va evalua situatia in toate statele membre, anual, si va publica un rezumat al concluziilor sale.
In functie de domeniul de aplicare al deficientelor si de procedura de gestionare a bugetului, Comisia poate decide cu privire la una sau mai multe masuri, incluzand:
- suspendarea angajamentelor,
- intreruperea termenelor de plata,
- reducerea prefinantarii si
- suspendarea platilor.
Cu exceptia cazului in care decizia prevede altfel, guvernul ar trebui sa continue implementarea programului sau fondului UE respectiv si sa efectueze plati catre beneficiarii finali, cum ar fi cercetatorii sau organizatiile societatii civile. Comisia ar trebui sa faca eforturi pentru a se asigura ca beneficiarii primesc sumele datorate.
Comisia va prezenta o propunere Parlamentului si ministrilor UE de a transfera o suma care sa corespunda valorii masurilor propuse in rezerva bugetara.
Decizia va intra in vigoare dupa patru saptamani, cu exceptia cazului in care Parlamentul, hotarand cu majoritate de voturi exprimate, sau Consiliul, hotarand cu majoritate calificata (astfel incat niciun stat membru sa nu poata bloca o decizie), o modifica sau o resping.
Odata ce Comisia Europeana stabileste ca deficientele au fost remediate, suma blocata ar fi deblocata folosind aceeasi procedura.
Parlamentul European a aprobat regulile cu 397 de voturi pentru, 158 de voturi impotriva si 69 de abtineri. Deputatii europeni sunt acum pregatiti sa inceapa negocierile cu privire la formularea finala a regulamentului cu ministrii UE, care nu si-au adoptat inca pozitia.
Propunerea de regulament privind "protectia bugetului Uniunii in cazul deficientelor generalizate in ceea ce priveste statul de drept in statele membre" face parte integranta din pachetul bugetar pe termen lung al UE, cadrul financiar multianual 2021-2027.