Solutionarea alternativa a litigiilor non-bancare le-a adus consumatorilor sume suplimentare de 725.000 de lei
sal-finsolutionare litigii nebancareleonardo badeaasf
SAL-Fin, entitatea de Solutionare alternativa a litigiilor in domeniul financiar non-bancar, si-a prezentat bilantul activitatii pentru anul 2017,
SAL-Fin a primit 197 de cereri de solutionare alternativa (fata de numai 36 de cereri, in 2016). Dintre acestea, s-au emis 158 de hotarari/incheieri, cele mai multe dintre ele (98%) vizand piata asigurarilor.
Analiza statistica a acestor date arata ca peste 55% sunt rezultate ale unor proceduri de impunere de solutie, iar peste 82% dintre concilieri s-au realizat online.
Pentru litigiile solutionate, gradul de conformare a partilor implicate a fost de peste 97%, respectiv pentru cinci cazuri s-a ales varianta continuarii demersurilor juridice.
Cele mai frecvente litigii solutionate au aparut ca urmare a diferentelor mari dintre sumele propuse de catre asiguratori in dosarele de dauna si calculele pe care consumatorii le primesc in urma evaluarilor sau constatarilor din unitatile de service, dar si din cauza lipsei de comunicare transparenta a calculelor pe care asiguratorii le fac in stabilirea cuantumului daunelor.
Citeste si:
Bancile cer mai mult timp de la legiuitori
In acest context, din cazurile solutionate la finele anului trecut, 78% au reprezentat hotarari/incheieri emise in favoarea consumatorilor, restul reprezentand cazuri de mentinere a situatiilor initiale.
Consumatorii au beneficiat de sume suplimentare in urma solutionarii alternative a litigiilor de circa 725.000 de lei, peste dublul sumelor primite initial.
“Solutionarea alternativa a litigiilor in domeniul financiar non-bancar este un instrument foarte util si foarte eficient, atat pentru consumatori, cat si pentru companii, intrucat genereaza economii importante de timp si de bani pentru partile implicate.
Pe de alta parte, SAL-Fin contribuie, in mod evident, si la bunul mers al pietelor financiare deoarece reprezinta o modalitate de normalizare si de detensionare a relatiilor dintre client si furnizorul de servicii financiare”, a declarat presedintele ASF, Leonardo Badea.
Pe langa gratuitatea operatiunii de solutionare alternativa, un alt aspect care sustine avantajele acestei metode il reprezinta durata medie de solutionare a unui litigiu. In 2016, a fost inregistrata o durata medie de 49 de zile pentru toate procedurile de solutionare a litigiilor.
Ca urmare a clarificarii unor aspecte de ordin procedural si pe fondul acumularii de expertiza de catre conciliatori, durata de solutionare a scazut, in 2017, cu circa 25% fata de 2016, la 37 de zile.
SAL-Fin organizeaza solutionarea extrajudiciara a disputelor financiare non-bancare, interne sau transfrontaliere, in materie de consum, cu ajutorul conciliatorilor cu pregatire profesionala si competente certificate in domeniile pietei financiare non-bancare. Conciliatorii propun sau impun o varianta de solutionare a litigiilor in mod echilibrat, impartial, independent si gratuit pentru consumatori.
La finele anului 2017, in Corpul conciliatorilor SAL-Fin erau inregistrati 25 de conciliatori.
SAL-Fin a fost infiintata in cadrul ASF in baza OUG 38/2015 privind solutionarea alternativa a litigiilor dintre consumatori si comercianti, ce transpune la nivel national Directiva 2013/11/UE privind solutionarea alternativa a litigiilor in materie de consum si de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 si a Directivei 2009/22/CE.