Sfaturi financiare pentru banii romanilor in vremuri de criza: economisiti si fiti prudenti
educatie financiaraeconomisire
Nu trebuie sa fii expert in finante pentru a-ti da seama de cat de dificila este situatia economia pe plan intern, dar si in context international si nicCel mai important lucru pe care il pot face consumatorii intr-o perioada dominata de crize energetice, razboaie, crize sanitare si inflatie ridicata este sa fie prudenti in toate deciziile pe care le iau. De felul in care ne investim propriii bani, economisim, luam decizii in business-urile noastre, depinde linistea noastra financiara de mai tarziu.
"Cel mai important lucru pe care il pot face consumatorii intr-o perioada dominata de crize energetice, razboaie, crize sanitare si inflatie ridicata este sa fie prudenti in toate deciziile pe care le iau. De felul in care ne investim propriii bani, economisim, luam decizii in business-urile noastre, depinde linistea noastra financiara de mai tarziu.
Recomand oamenilor sa economiseasca! Chiar si acum populatia economiseste intr-un ritm semnificativ, nu la fel de mare ca in 2020-2021, dar aratam ca o societate sanatoasa, care intelege momentul in care se afla, chiar daca resimte tot felul de perturbatii la nivel macroeconomic, politic, si geopolitic.
Din moment ce romanii economisesc, putem spune ca ne-am insusit si calitatea de a fi prudenti si trebuie sa manifestam in continuare acest comportament. Important este ca nu suntem intr-o recesiune, chiar daca avem crize suprapuse. Premisele arata ca este putin probabil sa ajungem acolo si sa ne mentinem drept o economie stabila. Dar exista si cealalta varianta, in care lucrurile pot sa escaladeze. Razboiul din Ucraina nu stim cum va evolua.
Dar in sistemul bancar luam in calcul tot felul de scenarii, inclusiv pe cele ipotetice pentru a fi pregatiti sa facem fata tuturor cererilor populatiei, fie ca este vorba de lichiditati, operatiuni si alte servicii care sa le dea oamenilor confortul ca banii lor sunt in siguranta si pot dispune de ei in orice moment", spune Bogdan Neacsu, Presedintele Asociatiei Romane a Bancilor si al CEC Bank, in dialog cu Emilia Olescu, redactor-sef al Ziarului Bursa, conform Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (
CSALB), care a initiat un demers in sprijinul informarii consumatorilor de servicii financiare cu privire la relatia lor cu bancile si cu propriile finante.
"Educatia financiara este atat de importanta, incat poate da directia unui popor in a fi sarac sau bogat"
"Educatia financiara este atat de importanta, incat poate da directia unui popor in a fi sarac sau bogat, in conditiile in care serviciile financiare au o cota extrem de importanta in economie. Cu toate acestea, educatia financiara nu poate fi impusa consumatorilor. Acestia trebuie sa fie informati cu privire la costurile unui produs financiar. Nu au nevoie sa stie cum se calculeaza ROBOR-ul si IRCC-ul sau cum functioneaza si ce reprezinta indicatorii macroeconomici.
In ceea ce priveste modul in care bancile se raporteaza la consumatorii de servicii financiare, cred ca institutiile bancare ar putea avea o strategie comuna. Functionarii bancari care vand produse financiare consumatorilor pot fi si interfata pentru problemele care apar pe parcursul derularii unui contract. Bancile au un sistem destul de centralizat al reclamatiilor: acestea sunt primite de cei care plaseaza produse financiare, dar sunt trimise mai departe spre rezolvare in centrala bancii.
Mecanismul poate fi regandit in ideea in care bancile sa ofere mai multa libertate si flexibilitate angajatului care vinde produse si poate pastra o relatie mult mai apropiata cu clientii bancii. Acesti angajati pot primi si un mandat mai larg pentru a putea sa se implice in rezolvarea problemelor consumatorilor. Acest lucru se intampla in mediul rural, de exemplu. Acolo, angajatul bancii are o relatie mai personala cu consumatorul", a spus Alexandru Paunescu, reprezentantul Bancii Nationale a Romaniei in cadrul CSALB, in dialog cu Dan Popa, senior editor Hotnews.ro.
Foto: pixabay.com