Securea razboiului dintre banci si consumatori, ingropata de CSALB
csalbnegocieri cu bancarate la banci
Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) inregistreaza performanta dupa performanta, pe masura ce tot mai multi debitori si banci ajung la un numitor comun, avantajos pentru ambele parti, evitand astfel "razboaiele" lungi si costisitoare duse in fata judecatorilor.
Cele mai recente cifre ne arata ca in primele sase luni din 2023 bancile au acceptat spre negociere 420 cereri trimise de consumatorii de servicii financiare catre Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB).
Apetitul de negociere al bancilor este cu 27% mai mare fata de perioada similara din 2022, iar numarul negocierilor incheiate cu succes a crescut cu 30%. Astfel, pana in acest moment, in 340 de cazuri consumatorii au parcurs intregul proces de conciliere (depunere cerere, negociere, hotarare finala – solutie acceptata de ambele parti), cu o treime mai multi decat in perioada similara din 2022.
Alti 290 de consumatori au ajuns la o intelegere amiabila direct cu bancile/IFN-urile, dupa ce au apelat la CSALB. Fata de anul trecut, cresterea acestor intelegeri directe este de 20%.
Ce trebuie sa stie romanii care vor sa-si micsoreze rata lunara
"In urma negocierilor cu banca in cadrul CSALB majoritatea consumatorilor doresc sa isi diminueze rata lunara.
Dupa ce i se analizeaza situatia financiara si chiar se observa ca acest consumator nu are resurse sau acestea i s-au diminuat, banca propune una sau doua solutii de rezolvare a problemei.
Noi analizam propunerile impreuna cu consumatorul si revenim catre banca in situatia in care consumatorul nu poate plati ratele, in ciuda concesiilor facute de banca. Sunt mai multe runde de negocieri pentru ca trebuie sa tinem cont de ceea ce poate plati consumatorul. Degeaba i-ar oferi banca mai multe solutii daca acesta nu poate efectiv sa achite datoria. Trebuie gasit un echilibru", explica Camelia Popa, conciliator CSALB.
Sa vorbim despre comisioanele bancilor ...
"Darea in plata nu reprezinta dorinta nimanui. Bancile nu isi doresc sa devina proprietarii locuintelor, bunurilor mobile si imobile. Pentru ca asta in termeni economici inseamna costuri de administrare. Contractul de credit este viu si pot sa apara tot felul de problemei de-a lungul timpului pe care trebuie sa incerci sa le depasesti. Eu personal nu cred nici in dare in plata, nici in procesele in instanta.
Pentru ca nu este ceea ce partile isi doresc in mod real si in al doilea rand sunt timpul si costurile care vin cu astfel de situatii. De aceea recomand dialogul si concilierea in cadrul CSALB, chiar si cand exista un proces de dare in plata", explica Ionut Stefan, conciliator CSALB.
Sfaturi pentru romanii care vor sa fie ajutati de CSALB
"De foarte multe ori intalnesc situatii in care consumatorii care intra in negociere cu bancile nu ne trimit nici macar contractele de credit spre analiza. Trebuie sa revin la consumator, sa ii solicit documente, scadentarele pe care le-a primit, sa inteleg exact ceea ce-si doreste, cum vede el eficientizarea raportului cu banca.
De multe ori, consumatorii isi doresc ceva, dar nu stiu cum sa ajunga acolo. Le recomand sa formuleze cererile de asa maniera incat sa ne ajute pe noi, dar implicit sa se ajute pe ei insisi ca sa poata obtine cat mai mult din negociere. Conciliatorii nu sunt avocatii vreuneia dintre parti. Noi suntem un liant intre consumator si banca si nu putem sa generam catre banci cereri pe care consumatorii nu le-au formulat", a punctat Dragos Gheorghe, conciliator CSALB.
Foto: Facebook/CSALB