Se poate intampla in Romania: o banca a sters o datorie de 298.000 de lei si una de 52.000 de franci elvetieni de la debitori in dificultate
stergere datoriisolutii amiabile banciactivitate csalbmediere csalb banci
In cadrul Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB), au fost rezolvate cele mai importante cazuri, din punct de vedere valoric, din istoria concilierii dintre consumatori si banci, in Romania.
Un consumator din Bucuresti a obtinut stergerea unei datorii de 298.000 de lei (aproximativ 62.000 de euro) in urma negocierii cu banca, intermediata de CSALB.
In acest caz, banca a acceptat stergerea intregii datorii pe care consumatorul o mai avea de achitat. Acelasi lucru s-a intamplat si intr-un alt caz social, din Oradea, pentru care aceeasi banca a sters suma de 51.930 de franci elvetieni.
Ambele cazuri depasesc precedentul record valoric inregistrat la CSALB, care era de 44.600 de euro, inregistrat in aprilie 2019, in cazul unui consumator din Sighetul Marmatiei.
In primele zile din 2020, aceeasi banca comerciala a luat decizii similare in cazul mai multor consumatori care aveau cazuri sociale dificile. Astfel, banca a inchis un credit de consum fara ipoteca pentru un debitor din Bucuresti. Concilierea a rezultat prin remiterea sumei de 3.945 de euro catre consumator. Pentru aceeasi persoana, banca a stins descoperitul de cont in valoare de 3.288 de lei.
Intr-un alt caz din Bucuresti, suma remisa consumatorului pentru inchiderea creditului a fost de 8.553 de lei. In plus, banca a virat in contul acestuia 1.785 de lei.
Potrivit CSALB, consumatorul din Oradea contractase, in 2007, un credit imobiliar in franci elvetieni, dar, din cauza crizei imobiliare si a cresterii cursului francului, ratele au ajuns sa se dubleze. Pana in toamna anului 2018 el reusit, cu unele intarzieri, sa plateasca ratele, dar, din primavara anului 2019, de cand s-a confruntat cu o grava problema de sanatate a sotiei, perioada de intarziere s-a tot marit.
Inainte ca situatia sa devina critica, a apelat la CSALB, in speranta obtinerii, prin conciliere, a unei conversii si a reechilibrarii creditului. Cu ajutorul CSALB a obtinut mai mult decat putea spera vreodata, adica remiterea totala a datoriei si inchiderea creditului la care ar mai fi avut de plata 12 ani.
In cazul consumatorului din Bucuresti, caruia banca i-a sters aproape 300.000 de lei din datorie, acesta a imprumutat, acum patru ani, de la banca aproximativ 70.000 de euro pentru a-si cumpara o casa.
Pusese pe picioare o firma in domeniul IT, dupa ce studiase si muncise in afara tarii. In urma cu doi ani insa, a suferit un accident rutier in urma caruia a suportat multe interventii chirurgicale si luni de recuperare, care continua si in prezent.
A apelat la CSALB, iar banca de la care contractase imprumutul, i-a oferit cea mai buna solutie: stergerea integrala a datoriei care ramasese de achitat, adica echivalentul a 62.000 de euro.
"In mai putin de un an, precedentul record valoric a fost depasit de doua ori in cadrul Centrului. Chiar daca rezultatul concilierii ne bucura, vorbim de cazuri sociale dificile, prin care nimeni nu si-ar dori sa treaca.
Suntem nevoiti sa remarcam ca majoritaea bancilor comerciale sunt dispuse sa sprijine consumatorii aflati in dificultate si inteleg nevoia reala de negociere a contractelor in care situatia financiara a partenerilor s-a inrautatit.
Nu in ultimul rand, observam ca mesajele pe care CSALB le-a transmis bancilor si IFN-urilor in anul 2019, de a intra mai des in conciliere cu consumatorii si de a fi mai flexibile in negocieri, dau rezultatele pe care piata bancara si consumatorii le asteptau", a declarat Alexandru Paunescu, presedintele Colegiului de Coordonare CSALB.
Activitatea CSALB a crescut cu 65% fata de 2018
In ultimii 3 ani si jumatate, peste 1.400 de romani si-au rezolvat problemele cu bancile si IFN-urile, prin intermediul CSALB, iar suma totala obtinuta in urma negocierilor depaseste doua milioane de euro.
Anul trecut, consumatorii au trimis peste 2.100 de cereri in care solicita intrarea in negociere cu institutiile financiar-bancare, fata de 1.293 de cereri in tot anul 2018.
Cele mai multe cereri vizeaza reducerea sau eliminarea unor comisioane, reducerea soldului sau a costurilor asociate creditelor ipotecare sau de consum.
CSALB este o institutie infiintata ca urmare a unei Directive europene si intermediaza gratuit si in mai putin de trei luni, negocierea dintre consumatori si banci sau IFN-uri, pentru contractele aflate in derulare. Consumatorii din orice judet al tarii pot trimite cereri catre CSALB prin aplicatia online aflata pe site-ul www.csalb.ro.
Daca banca accepta intrarea in procedura de conciliere este desemnat un conciliator. CSALB colaboreaza cu 21 de conciliatori, dintre cei mai buni specialisti in Drept, cu expertiza in domeniul financiar-bancar. Totul se rezolva amiabil, iar intelegerea partilor are puterea unei hotarari in instanta.