Romanii si bancile au invatat sa se inteleaga amiabil, fara procese
solicitari csalbintelegeri amiabileintelegere banciarbitraj banci
In primul trimestru din 2018 comparativ cu primul trimestru din 2017, Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Bancar (CSALB) a inregistrat o crestere de aproape 10 ori a numarului de dosare aflate in lucru la conciliatori sau deja finalizate.
Conform
CSALB, numarul solicitarilor arata interesul crescut din partea consumatorilor si a bancilor de a participa la proceduri de solutionare alternativa a diferendelor.
In primele trei luni ale acestui an, au fost inregistrate 175 de dosare, fata de 19, in aceeasi perioada de timp a anului trecut.
Dintre cele 175 de dosare, 74 au fost deja solutionate favorabil, partile intelegandu-se, in urma negocierilor, si numai 5 dosare s-au finalizat printr-o incheiere.
Cele 79 de dosare finalizate inseamna aproape jumatate din numarul inregistrat in tot anul 2017. Alte 94 de dosare sunt in diverse faze de solutionare.
Cifrele arata ca atat consumatorii cat si bancile au inteles beneficiile solutionarii amiabile si sunt dispusi sa rezolve litigiile in acest mod.
CSALB a gestionat, in primul trimestru din 2018, 633 de solicitari scrise, dintre care 310 au fost cereri conforme primite de la consumatorii care au reclamat un litigiu cu o banca sau cu o IFN cu sediul in Romania, de peste trei ori mai multe fata de primul trimestru din 2017.
Consumatorii sunt tot mai bine informati cu privire la activitatea Centrului, doar 17 dintre cererile din primul trimestru fiind neconforme.
"Incepand cu ultimul trimestru al anului trecut, activitatea CSALB s-a intensificat, trend confirmat si in 2018. Tot mai multi consumatori apeleaza la CSALB in demersul lor de solutionare a diferendelor pe care le au cu comerciantii din sistemul financiar-bancar.
Acest lucru s-a intamplat concomitent cu o deschidere tot mai mare a bancilor spre procedurile de conciliere. Astfel, ne bucuram sa vedem ca ambele parti au inteles rolul CSALB, precum si beneficiile procedurilor SAL", a declarat Alexandru Paunescu, membru in Colegiul de Coordonare al CSALB.
In acest an, numarul cererilor clasate a scazut la aproximativ 25% din numarul de solicitari conforme. In 2017, cererile clasate au ajuns aproape de 50%, iar, in 2016, la 75% din totalul solicitarilor conforme.
In primele trei luni din 2018, 90% dintre solicitari au vizat probleme cu
creditele contractate, iar restul au avut ca obiect neintelegeri in legate de
depozitele bancare, contul curent, transferuri bancare sau leasing.
CSALB isi propune sa rezolve echilibrat, rapid, gratuit pentru consumatori neintelegerile cu bancile, in afara instantelor de judecata.
CSALB administreaza infrastructura necesara solutionarii alternative prin doua tipuri de proceduri: propunerea unei solutii (concilierea) sau impunerea unei solutii (arbitrajul).
Conciliatorii/arbitrii desemnati sa solutioneze litigiile propun sau impun o solutie, in functie de procedura aleasa, in urma analizei documentelor si a discutiilor cu partile.
In martie 2018, CSALB a implinit doi ani de activitate operationala.