Anual, mii de oameni ajung in situatia de a nu isi mai putea plati ratele la banci pentru creditele pe care le-au accesat anterior. In multe cazuri, bancile ajung la un acord cu clientii, insa exista foarte multe situatii in care cele doua parti nu reusesc sa coopereze. In asemenea cazuri, trebuie sa stiti ca se poate interveni prin intermediul celor de la CSALB. De la infiintarea sa in 2016, CSALB a primit aproximativ 15.000 de cereri de negociere cu institutiile de credit.
Anul trecut, consumatorii de servicii si produse financiare au obtinut beneficii semnificative din negocierile purtate cu bancile si institutiile financiare non-bancare (IFN-uri) prin intermediul Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB). Numarul de consumatori care s-au adresat CSALB a atins cel mai inalt nivel din ultimii 7 ani in 2023, iar bancile au fost de acord sa negocieze un numar cu 15% mai mare de cereri decat in 2022. Beneficiile obtinute de consumatori in urma acestor negocieri cu bancile au depasit 3.3 milioane de euro in 2023.
In 2023, pe adresa CSALB au fost trimise un total de 2.932 de cereri din partea consumatorilor care au solicitat negocieri cu bancile (1.885 cereri) si institutiile financiare non-bancare (IFN-uri) (1.047 cereri). Comparativ cu anul precedent, in 2023, bancile au acceptat cu 100 de cereri mai mult din partea consumatorilor. Astfel, s-au inregistrat 754 de dosare de negociere cu bancile si doar 4 cu IFN-urile.
In doar 8 din fiecare 100 de negocieri, partile implicate nu au fost de acord cu solutiile propuse de conciliatori si nu au ajuns la un consens. Astfel, conciliatorii CSALB au obtinut cel mai inalt procent de eficienta in procesul de conciliere de la infiintarea Centrului, de 92%.
De asemenea, alte 555 de intelegeri intre consumatori si banci/IFN-uri au fost rezolvate pe cale amiabila, prin negociere directa, dupa ce consumatorii au trimis cererile catre CSALB. Majoritatea acestor cazuri erau probleme simple, care puteau fi rezolvate fara implicarea unui conciliator al Centrului sau care nu implicau conditii ce puteau fi negociate (cum ar fi cererile de stergere a inregistrarilor in Biroul de Credit).
Anul trecut, durata medie a negocierilor cu bancile a fost de 24 de zile. Desi conform legii (Ordonanta de Urgenta 38/2015), timpul maxim pentru gasirea unei solutii prin conciliere este de 90 de zile si poate fi depasit in cazul negocierilor mai complexe, rapiditatea solutionarii cazurilor de acest fel prin intermediul CSALB a crescut constant in ultimii ani.
Citeste si: Cum sunt pacaliti romanii in 2024, pe modelul Caritas in anii '90: totul se intampla online acum
Sursa foto: manager.ro
Ultimele NOUTATI
Cand liniile de credit devin un pas spre investitii majore: studiu comparativ intre doua modele de crestere
Ghidul angajatorului. Aplicarea de sanctiuni disciplinare este un drept al dvs., nu o obligatie!
5 motive pentru care un credit bancar poate fi cea mai proasta decizie in 2025
Partenerii nostri
Bilete de valoare in 2025. Conditiile de acordare si legile aferente
Cerinte discriminatorii pentru ocuparea unui post. Ce NU puteti include in anuntul de angajare?
Prelungirea detasarii transnationale in 2025. DOCUMENTE necesare
Imprumuturi intre societati si falimentul beneficiarului: Cum se recupereaza creanta
Dividende repartizate in 2025: Mod de calcul CASS si cum se completeaza Declaratia Unica
Inchiderea de luna si de exercitiu financiar: Reguli de baza si proceduri obligatorii
Prag pentru consumul de droguri la volan? Decizia ICCJ
Drepturile pasagerilor la zborurile internationale: ce trebuie sa stie calatorii din Romania?