Romanii cu datorii neplatite la banci NU MAI POT FI EXECUTATI SILIT asa usor: s-a dat legea impotriva bancilor abuzive
datorii la banciexecutare silita
Chiar daca ai acumulat datorii catre banci si nu mai poti sa-ti onorezi angajamentele financiare, ai mai putine sanse sa ajungi sa fii executat silit si sa-ti pierzi astfel masina sau casa, deoarece bancile sunt obligate, conform noii legislatii, sa te sprijine mai mult in vederea gasirii unei solutii.
"Bancile sunt obligate pentru toate tipurile de credite sa demonstreze ca au incercat restructurarea datoriilor care inregistreaza intarzieri la plata mai mari de 90 de zile. Masurile de restructurare trebuie sa tina cont de situatia consumatorului si sa includa refinantare, amanare sau suspendarea platii ratelor, schimbarea ratei dobanzii, conversii valutare sau iertare partiala de datorie. Masurile sunt incluse in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.15/2024.
Totodata, acestea reprezinta tipuri de solutii pe care conciliatorii le propun in cadrul negocierilor consumatori-banci inca din 2016, in concilierile desfasurate la Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor din domeniul Bancar (CSALB). Din acest motiv, obligatia legala adoptata de putin timp ar putea creste numarul solutionarilor amiabile in cadrul CSALB, atat pentru creditele care au potential de a fi executate silit, cat si in cazul celor aflate deja in executare", se explica specialistii CSALB.
"Chiar daca bancile veneau si pana la aparitia acestei ordonante cu masuri de redresare si restructurare, actul normativ evidentiaza in mod distinct aceasta obligatie"
"Anul 2024 a debutat cu o modificare legislativa importanta, pozitiva pentru consumatori si care va consolida relatia acestora cu bancile. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.15/2024 prevede obligatia pentru creditori sa faca dovada ca au incercat sa restructureze creditele pentru care consumatorii nu au mai putut plati si au ajuns in faza de executare silita.
Astfel, banca trebuie sa ia masuri concrete de imbunatatire a relatiei contractuale cu clientul care intampina dificultati de plata, inainte de a initia executarea garantiilor.
Chiar daca bancile veneau si pana la aparitia acestei ordonante cu masuri de redresare si restructurare, actul normativ evidentiaza in mod distinct aceasta obligatie. Vestea este buna atat pentru consumatori, cat si pentru banci, deoarece nicio institutie de credit nu-si doreste sa aiba clienti aflati in executare silita. Orice client neperformant inseamna costuri suplimentare pentru o banca: cu constituirea de provizioane, cu cheltuieli de executare, cu administrarea acestor credite neperformante.
Bancile sunt interesate sa aiba clienti sanatosi financiar, iar relatia client-banca este una de parteneriat. Interesul bancii este de a solutiona cat mai rapid orice fel de situatie cu potential conflictual. De multe ori facem acest lucru prin intermediul CSALB si observam ca relatia consumator-banca s-a asezat mult fata de acum 15 ani. O contributie decisiva in aceasta relatie o are o mai buna intelegere a contractelor si a clauzelor contractuale", explica directorul juridic al CEC Bank, Ciprian Chiorean.
La randul sau, Mircea Stroe, conciliator CSALB si avocat, anticipeaza ca a exista o mai mare deschidere spre asezarea partilor la masa negocierii, inainte de a ajunge la o situatie conflictuala.
"Iar CSALB ofera cadrul pentru un astfel de dialog. Oamenii au inteles ca este necesara o solutionare mai rapida a diferendelor pe care le au cu bancile, mai ales daca problemele lor au ajuns in instanta. Din pacate, sistemul juridic nu permite o solutionare a acestor cazuri intr-un termen mai scurt de 12-24 de luni. Pe de alta parte, timpul mediu de solutionare in cadrul CSALB este de doar 25 de zile.
Ca sa intelegeti de ce exista dorinta consumatorilor de a-si rezolva nemultumirile cu bancile pe cale amiabila, va dau doua exemple relevante: am avut dosare de conciliere in care consumatorii au fost magistraticare au venit cu cereri catre CSALB. Cu alte cuvinte, beneficiile concilierii au ajuns sa fie intelese inclusiv de catre unii reprezentanti ai sistemului judiciar. Magistratii au inteles ca, in ciuda faptului ca sunt mult mai familiarizati cu instantele de judecata, au mai mult de castigat intr-o procedura alternativa la instanta, derulata in cadrul CSALB. Mai mult, am conciliat si consumatori care veneau din sistemul bancar, dar aveau disfunctionalitati in relatie cu banca, unii avand chiar calitatea de salariati ai bancii respective.
Un avantaj pentru care executarile silite sau procesele din instanta ajung sa fie solutionate la CSALB este ca, in aceste cazuri, pretentiile partilor sunt deja exprimate. Se cunoaste exact nivelul datoriei, asteptarile institutiei de credit cu privire la termenul de plata, cat este dispus consumatorul sa plateasca. Evident, cand se ajunge la executarea silita exista si un grad de frustrare pentru ca s-au parcurs niste etape si ne-am putea lovi de diverse orgolii sau ambitii. Dar, in general, exista o mai mare disponibilitate din partea partilor de a accepta un compromis", a adaugat specialistul.
Foto: manager.ro