Record CSALB: aproape 39.000 de euro stersi din efortul de plata pentru un consumator
record csalbconflict banciintelegere amiabilastergere datorii
Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) a solutionat cel mai important caz din punct de vedere valoric.
Un consumator din Bucuresti a obtinut un beneficiu de aproape 39.000 de euro in urma negocierii cu banca.
Citeste si:
In 2018, numai 3 din 10 angajatori acorda prime de sarbatori angajatilor
Prin procedura desfasurata in cadrul CSALB i-a fost anulata perceperea pe viitor a comisionului de administrare, in cuantum de 35.000 de euro, plus restituirea comisionului de acordare a creditului, in valoare de 3.770 de euro. Astfel, costul creditului pentru acest consumator a scazut cu 38.770 de euro.
"Daca, pana acum, cea mai mare suma de care a beneficiat un consumator a fost de 20.000 de euro, intr-un caz social, astazi, vorbim despre un caz in care valoarea beneficiilor aproape ca s-a dublat.
Cresterea sumelor pe care institutiile financiar-bancare le scad din sold sau din costul creditelor reprezinta dovada faptului ca bancile sunt dispuse sa negocieze cu adevarat conditii mai bune pentru consumatori, in scopul continuarii relatiilor contractuale cu acestia si pentru rezolvarea litigiilor pe cale amiabila, iar nu in instanta“, a spus Alexandru Paunescu, membru al Colegiului de Coordonare CSALB.
Cum s-a desfasurat negocierea
Solutia a fost propusa de conciliatorul Marieta Avram, dupa trei luni de discutii cu ambele parti implicate, banca si consumatorul.
"Este un caz special prin valoarea mare a creditului, prin faptul ca acest consumator nu se incadra in dispozitiile legii darii in plata, ceea ce insemna ca, din punct de vedere judiciar, consumatorul nu avea alte alternative decat calea negocierii.
Dar, pentru ca acest credit a fost acordat pe o perioada foarte mare, solutia propusa a fost de a rezolva in acest moment doar o parte dintre problemele ridicate.
Restul, pot fi rezolvate intr-o alta etapa de negociere, prin intermediul CSALB", a spus Marieta Avram, Conciliatorul CSALB care a solutionat acest caz.
Consumatorul A.D. este la al doilea caz solutionat favorabil prin intermediul CSALB. In primul caz, o alta banca a fost dispusa sa inchida creditul si sa stearga soldul ramas, in valoare de 18.000 de euro.
Activitatea CSALB s-a dublat fata de anul trecut
In 2018, aproximativ 1.200 de cereri au fost trimise de consumatori catre CSALB, fata de 505 in 2017.
Dintre acestea, peste 500 s-au transformat deja in dosare, fata de 214 dosare anul trecut si doar 46 in 2016.
Alte peste 130 de cereri se afla in faza de analiza la comercianti, iar peste 80 de cereri au fost solutionate direct de banca si de consumator, dupa transmiterea cererii de conciliere prin intermediul CSALB. Toata procedura este gratuita pentru consumatori.
Cele mai multe cereri vizeaza reducerea sau eliminarea unor comisioane, reducerea soldului sau a costurilor asociate creditelor ipotecare sau de consum.
CSALB este o entitate juridica autonoma, neguvernamentala, apolitica, fara scop lucrativ, de interes public, cu personalitate juridica, infiintata in baza OUG nr. 38/2015 privind solutionarea alternativa a litigiilor dintre consumatori si comercianti, ce transpune la nivel national Directiva 2013/11/UE privind solutionarea alternativa a litigiilor in materie de consum si de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 si a Directivei 2009/22/CE.