Programul pilot de market making al BVB a dat roade
market makeriprogram pilotbvbludwik sobolewski
Din 3 ianuarie 2014, a intrat in vigoare noul program de market making al BVB. Programul, parte a planului Trei Piloni, este menit sa dezvolte activitatea de market making pe bursa si sa creasca lichiditatea si calitatea pietei.
In prezent, patru participanti sunt inscrisi in program: Wood & Company, Banca Comerciala Romana, Raiffeisen Centrobank AG si IFB Finwest.
Acestia asigura serviciul de market making pentru noua companii listate pe piata reglementata. Anul trecut, numai doua companii au beneficiat de acest serviciu.
Programul pilot le-a permis participantilor sa se inregistreze ca market maker pe mai multe actiuni decat in trecut, iar unora dintre acestia sa devina market makeri pentru prima data.
In plus, unele actiuni au beneficiat astfel, pentru prima data, de un market maker. Ca parte a programului, comisionul de tranzactionare pentru market makeri a fost redus la 0,01%, acelasi si la cumparare si la vanzare si depinzand de indeplinirea obligatiilor de cotare de catre market makeri.
Din mai 2014, BVB a creat pentru market makeri o noua metoda de introducere a ordinelor (fara un atribut specific).
Aceasta a contribuit la cresterea gradului de indeplinire a obligatiilor de cotare de catre market makeri.
Astfel, programul a inregistrat imbunatatiri care s-au reflectat in valori de tranzactionare mai ridicate.
Numai valoarea tranzactionata in lunile mai si iunie reprezinta aproape 50% din totalul valorii tranzactionate in primele sase luni ale programului, ianuarie-iunie.
Pentru primul semestru din 2014, ponderea activitatii de market maker in valoarea totala tranzactionata pe actiunile care au beneficiat de serviciul lor a variat intre 3% si 33,99%.
De asemenea, valoarea tranzactiilor cu actiuni care beneficiaza de market maker raportat la valoarea totala tranzactionata pe piata principala actiuni este de 4,66%.
"Market makerii nostri sunt extrem de importanti pentru activitatea bursei, intrucat ei sunt un catalizator pentru piata, sustinand formarea pretului, cresterea lichiditatii si dezvoltarea pe termen lung.
Dupa evaluarea primelor sase luni ale programului pilot, am decis sa il extindem cu 12 luni.
Vom continua sa cream facilitati pentru market makerii nostri si sa le dezvoltam pe cele existente. Vom introduce noi solutii care vor aduce beneficii mai tangibile pentru acestia", a declarat Ludwik Sobolewski, directorul general BVB.
Complementar programului pilot de market making, la finalul lunii aprilie 2014, BVB a propus unele modificari ale Codului BVB in scopul cresterii vizibilitatii si a valorii tranzactionate cu actiunile de pe piata reglementata.
Una dintre aceste masuri este introducerea unui nou tip de activitate de piata, prin conceptul de Market Maker al Emitentului, care poate contribui, in baza unui parteneriat cu emitentul, la imbunatatirea valorii tranzactionate cu respectivele actiuni.
Aceasta propunere de modificare va intra in vigoare dupa aprobarea ei de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara.