Probleme cu bancile sau IFN-urile: aproape 60 la suta dintre romani se plang din cauza creditelor de consum sau de nevoi personale
csalbnegociere cu bancileimprumutcredit la bancaprobleme financiare
Conform unui sondaj CURS, realizat in iulie la cererea Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar, cele mai mari probleme ce afecteaza situatia financiara a romanilor sunt legate de facturile la utilitati, ratele la banci sau IFN-uri si costurile cu combustibilul si transportul.
70% dintre respondentii sondajului spun ca utilitatile constituie principala sursa a
problemelor financiare. 54% arata cu degetul spre preturile la alimente si medicamente, iar 51% dintre respondenti se plang de costurile legate de ratele pe care trebuie sa le achite bancilor sau IFN-urilor de la care au contractat credite. De asemenea, 40% au indicat costurile cu combustibilul si transportul drept sursa care le afecteaza cel mai mult cheltuielile. Exista si 15% care spun ca nu se confrunta cu probleme legate de bani.
Ce solutii au gasit romanii, pentru a face fata cheltuielilor
Economisirea si munca suplimentara sunt pe lista solutiilor gasite de oameni, ca sa poata face fata cheltuielilor de zi cu zi.
55% dintre ei au redus cheltuielile asociate consumului de alimente, utilitati si vacante, in timp ce 29% economisesc si isi fac un fond de rezerva sau de urgenta. De asemenea, 26% dintre respondenti spun ca si-au luat un job in plus.
Majoritatea respondentilor (76%) au spus ca nu au avut probleme in relatie cu creditorii in perioada 2022-2023,. 13% dintre romani au afirmat ca au avut probleme in trecut cu bancile, dar acum nu mai au, iar 6% ca se confrunta cu probleme si in prezent. In perioada 2022-2023, 3% dintre consumatori au avut sau au probleme cu IFN-urile.
In raport cu bancile/IFN-urile creditul de consum sau creditul de nevoi personale reprezinta principala sursa de probleme pentru 54,3% dintre respondenti, in timp ce creditul ipotecar sau imobiliar (cu garantie imobiliara) reprezinta principala sursa de probleme pentru 24,1% dintre ei.
In ceea ce priveste modul in care respondentii (care au avut probleme in relatia cu banca sau IFN-ul in perioada 2022-2023) si-au rezolvat aceste probleme, 33% au reusit sa refinanteze, sa restructureze sau sa reesaloneze creditul, 17% au trecut de la ROBOR la IRCC, in timp ce 16% au trecut de la dobanda variabila la dobanda fixa. O pondere importanta (13%) o reprezinta cei care au incercat/reusit sa negocieze cu banca/IFN-ul in cadrul CSALB atunci cand au intampinat o problema in relatie cu institutia de credit.
“Sondarea opiniei publice este unul dintre cele mai importante instrumente pe care il putem folosi pentru a veni in intampinarea nevoilor consumatorilor de servicii financiare. Analiza oferita de CURS, o institutie prestigioasa in sondarea opiniei publice, reflecta modul in care romanii au reactionat la problemele financiare cu care s-au confruntat in ultimii doi ani. Din fericire, trei sferturi dintre consumatori nu au avut nicio problema cu bancile sau IFN-urile in ultimii doi ani, desi ratele la credit sunt pe locul trei, dupa scumpirea utilitatilor si a alimentelor, in ceea ce priveste sursa problemelor financiare cu care se confrunta romanii. Acest lucru arata ca, in fata dificultatilor generate de cresterea costului vietii, consumatorii s-au grabit sa caute solutii, nu tapi ispasitori.
Fie ca si-au refinantat creditele, au modificat anumiti parametri contractuali, trecand de la dobanda variabila la cea fixa ori de la indicele ROBOR la IRCC, consumatorii de produse si servicii financiare s-au implicat activ in reducerea ratelor la credite. Ne bucura faptul ca solutia negocierii cu banca sau IFN-ul, prin intermediul CSALB, este pe lista celor mai importante optiuni pe care le-au avut consumatorii in depasirea acestei perioade dificile”, a declarat Alexandru Paunescu, reprezentantul Bancii Nationale a Romaniei in cadrul CSALB.
Foto: manager.ro