In ultimii ani, numarul inselatoriilor bancare a crescut semnificativ in Romania, in mare parte din cauza evolutiei tehnologiei si a vulnerabilitatilor pe care le exploateaza infractorii cibernetici. Acestia profita de naivitatea si neatentia oamenilor pentru a obtine date personale, informatii bancare si bani. Metodele folosite de acesti infractori sunt din ce in ce mai sofisticate, iar clientii bancilor trebuie sa fie extrem de vigilenti pentru a nu cadea in capcana lor.
Phishing-ul este unul dintre cele mai comune tipuri de inselatorii bancare cu care ne confruntam in ziua de astazi. Infractorii trimit e-mailuri, mesaje SMS sau mesaje pe retelele sociale care par sa provina de la o banca reala. Aceste mesaje solicita adesea clientilor sa furnizeze informatii confidentiale, cum ar fi numere de cont, parole sau coduri PIN, sub pretextul unei verificari de securitate sau al unei actualizari a contului.
Mai departe, vishing-ul este o forma de phishing telefonic. Infractorii suna clientii bancilor pretinzand ca sunt reprezentanti ai bancii si solicita informatii personale sau financiare sub diverse pretexte. Similar cu phishing-ul, smishing-ul implica trimiterea de mesaje SMS false care cer clientilor sa acceseze un link sau sa furnizeze informatii confidentiale.
Toate aceste probleme sunt remarcate si de reprezentantii marilor banci care activeaza pe piata din Romania. Vladimir Kalinov, vicepresedinte Raiffeisen Bank, a vorbit recent cu finzoom.ro despre cresterea numarului fraudelor cibernetice in care oamenii care fac plati sunt pacaliti si ajung sa piarda foarte multi bani. "Observam cresterea fraudelor cibernetice in care oamenii care fac plati sunt pacaliti si pierd multi bani. Apoi, incearca sa recupereze ceea ce au pierdut, dar le putem spune ca nu este deloc usor de facut asta, din momentul in care banii au plecat din conturi. In cazurile in care noi nu putem sa recuperam banii, ii indrumam pe clienti sa depuna plangere penala.”, spune Vladimir Kalinov.
“Din pacate observam ca sunt si persoane educate financiar care sunt pacalite. Intotdeauna ma surprinde naivitatea celor care cred ca pun 10 mii de lei si in doua luni castiga 200 de mii de lei. Eu am inca in memorie jocurile piramidale din anii 90, cand oamenii au pierdut sume importante de bani. Ei trebuie sa inteleaga ca nu exista situatii reale in care sa poti face bani multi atat de repede.”, continua vicepresedintele RFZ.
“Oamenii trebuie sa stie ca banca nu le va cere niciodata parole sau PIN-uri. Vom invita de fiecare data clientul sa ajunga in una din agentiile noastre pentru o discutie fata in fata, mai ales daca este vorba despre o presupusa frauda. Banca poate sa sune daca exista o operatie cu caracter dubios pe cont, dar intotdeauna va fi facuta identificarea clientului direct in aplicatia bancii. Singurul lucru pe care il putem cere clientului este sa-si actualizeze datele personale, insa acest lucru poate fi facut doar in aplicatia securizata a bancii.”, mai transmite Vladimir Kalinov.
Citeste si: Schimbare pentru toate cardurile ING din Romania: anunt oficial de la banca
Sursa foto: unsplash.com
Ultimele NOUTATI
Se fac angajari la stat - vezi aici lista oraselor cu cele mai multe posturi si studiile de care ai nevoie
Dezamagire crunta la salarii, pentru studenti si absolventi: 3.500- 4.500 de lei pentru joburi entry-level
Art Set by GAEP: Companii de 2 miliarde de lei adopta arta pentru retentia si satisfactia angajatilor
Cererea masinilor electrice pe piata interna, in crestere
Partenerii nostri
Baza de calcul pentru concediu medical - este influentata de indicele de inflatie?
Ce conteaza cu adevarat pentru tinerii din generatia Z la locul de munca
Cum sa folositi SAGA pentru PFA: Ghid pentru evidente fiscal-contabile perfect legale
Imprumuturi intre societati: care sunt conditiile de acordare?
Reducerea programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe saptamana: obligatiile angajatorului
Litigiile de munca si drepturile angajatilor: Cand este timpul sa apelezi la un avocat?