Premiera pentru Romania: CONCILIEREA devine un act de eficientizare a relatiei de business
conciliere csalb companiiconciliere firme banciconflcite instante
Societatea romaneasca, in general, este una conflictuala, iar situatia nu difera prea mult cand vine vorba despre relatiile comerciale sau financiare. Din fericire, in ultima vreme, managerii au inteles ca este mai bine sa-si rezolve diferendele la masa tratativelor, nu in atat de aglomeratele instante de judecata.
In acest context, tara noastra a consemnat o premiera absoluta: pentru prima data, o firma si o institutie financiar-bancara si-au rezolvat nemultumirile prin negociere, in cadrul
CSALB si nu au mai apelat la instanta.
"Teoretic, Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar poate concilia si relatia dintre persoane juridice inca de acum doi ani, insa unele mecanisme par uneori prea utile ca sa fie si adevarate. Poate de aceea, abia acum, avem prima conciliere dintre persoane juridice, in Romania", a declarat Alexandru Paunescu, membru in Colegiul de Coordonare al CSALB.
In cei doi ani de cand serviciile CSALB se adreseaza si persoanelor juridice, Centrul a primit doar 9 cereri de conciliere de la diverse companii. Aproape toate vizeaza costul creditelor contractate si nu au ca obiect serviciile/instrumentele de plata sau emiterea de moneda electronica, singurele categorii de spete pe care, potrivit legii, CSALB le poate supune negocierii.
"In acelasi timp, semnalam si o tendinta care ne bucura: tot mai multe procese dintre consumatori si banci inceteaza, pentru ca partile doresc sa se inteleaga amiabil in cadrul CSALB.
Anul trecut, au fost 67 de cazuri. Anul acesta, intr-o luna si jumatate, sunt deja 20 de procese oprite din acest motiv. In aceste cazuri, prin hotararile date in cadrul CSALB s-au restituit diferite sume de bani.
Este una dintre recomandarile pe care le-am transmis bancilor la inceputul anului: sa solutioneze prin conciliere cat mai multe nemultumiri ale consumatorilor inainte sau chiar dupa ce au ajuns in instanta", a mai spus Paunescu.
Schimbul valutar a devenit motiv de conciliere
In relatie cu persoanele juridice CSALB poate solutiona doar litigii care au ca obiect serviciile sau instrumentele de plata sau emiterea de moneda electronica.
Conform CSALB, Peter Papp planifica o investitie de aproximativ 1 milion de euro in Harghita. Transferul sumei de peste 100 de milioane de forinti se face prin conversia acesteia in echivalent euro.
Premisele unei dispute (alegerea conturilor implicate in transfer) care putea lua calea instantei au fost dezamorsate in cadrul unei concilieri pentru care ambele parti au platit aproximativ 990 de lei.
Antreprenorul urma sa faca o investitie mare in Harghita, mai exact vrea sa construiasca o pensiune. Din greseala, a transferat forinti in contul de euro. Banca a facut conversia automat, fara sa-l anunte si la un curs defavorabil, iar, din transa de transfer facuta, pierderea din cauza cursului era de peste 20.000 de euro.
"Din fericire, am gasit intelegere la BCR si am reusit sa recuperez 15.000 de euro, dupa doar doua saptamani de negocieri. Inca un lucru bun a fost ca BCR mi-a spus ca putem rezolva problema prin intermediul CSALB. Din punctul de vedere al parteneriatului de afaceri, banca a procedat corect fata de mine", a explicat managerul.
Bancile si firmele castiga o relatie pe termen lung
La randul ei, Dana Dima, vicepresedinte BCR, considera ca rezolvarea problemei pe aceasta cale este un pas important nu numai pentru companii, ci si pentru sistemul bancar.
"Concilierea in sine este un act de eficientizare a relatiei de business, un act etic pe care toti ni-l dorim si, pana la urma, este si un act de educatie financiara. Un astfel de proces propus de CSALB eficientizeaza timpul pe care toti il alocam unor posibile litigii, resursele financiare si resursele legale.
Castigam, de fapt, o relatie pe termen lung cu clientii nostri si clientii se bucura de beneficiile unei astfel de concilieri. Cu totii trebuie sa avem incredere in conciliatori deoarece sunt oameni cu o larga expertiza. Cred ca aratam responsabilitate daca facem pasul spre conciliere", a spus Dima.
In acelasi timp, Mircea Stroe, conciliator CSALB, a explicat ca ambele parti au inteles din primul moment, ca o solutionare favorabila presupune concesii reciproce.
"Important este ca astfel de litigii sa nu blocheze inutil mecanismele de business. in dinamica unei societati este necesar ca litigiile care au o la baza neintelegeri de acest tip sa fie rezolvate in cel mai scurt timp, nu sa astepte rezolvarea ani de zile in instanta. Banii trebuie sa circule, nu sa stea blocati in proceduri administrative si judiciare din care ar pierde toate partile implicate", a precizat Stroe.
Citeste si:
Cat de mult s-au scumpit BANII: la ce dobanzi poti lua credite de consum de la banci