Peste 90% dintre tranzactiile locale se efectueaza cash
tranzactiiplati onlinemobile bankingbancisistem bancardigitalizare
Bancile au un grad de digitalizare modest, legat in directa proportionalitate cu nivelul economiei romanesti, pe ansamblu. Romanii raman fideli in continuare tranzactiilor cash, aproape 94% dintre acestea realizandu-se in numerar.
In Romania, sistemul bancar este in topul celor mai digitalizate sectoare ale economiei, tara noastra avand chiar si asa performante mai putin decat modeste. Circa 94% din tranzactiile de la nivel local sunt in continuare cash, fata de 68% – media europeana. Asta, in conditiile in care o crestere de cel putin 10% a acestor tranzactii, timp de patru ani, ar duce la o scadere de 5% a economiei „gri“. Economia subterana este evaluata la peste 20% din PIB, potrivit datelor Institutului National de Statistica (INS).
Totodata, rata de participare la tranzactii online a companiilor mici si mijlocii este de doar 7%, cu 10% mai scazuta fata de media UE, reiese din datele Asociatiei Romane a Bancilor (ARB). Desi retail-ul online a depasit, anul trecut, 3,5 miliarde de euro, doar 23% din utilizatorii de internet din Romania au facut cumparaturi online la nivelul anului 2017, fata de aproape 70% – media europeana. In ceea ce priveste internet banking-ul, doar unu din zece utilizatori de internet a folosit aceste servicii, fata de 61% – media UE.
Platformele online de administrare a conturilor au fost printre principalele servicii digitale in care bancile de la nivel local au investit in ultimii ani. Potentialul de crestere in aceasta zona este insemnat, dupa cum sugereaza si statisticile
Bancile mai mari au inceput totusi sa faca primii pasi in directia dezvoltarii unor produse digitale mai sofisticate. Banca Transilvania a lansat, recent, o platforma online care permite fintech-urilor si altor companii de tehnologie sa testeze integrarea cu anumite servicii ale bancii, astfel incat sa poata afisa soldurile clientilor, istoricul tranzactiilor si chiar sa initieze plati prin platforme externe catre BT.
Clujenii au si un parteneriat cu Personetics, lider de piata in domeniul aplicatiilor bancare cognitive, pentru a introduce inteligenta artificiala in serviciile sale, iar o aplicatie de banking cognitiv ar urma sa fie lansata la jumatatea acestui an.
Mai mult, BT a investit si a devenit actionara a unor companii care ofera servicii de digitalizarea afacerilor locale.
In privinta indicatorilor clasici, BT a raportat o crestere de 14% a numarului de utilizatori de internet banking, depasind pragul de un milion de clienti, dar si un avans puternic al numarului de clienti de mobile banking (jumatate de milion, in crestere cu 34%).
Volumul tranzactiilor prin internet banking a crescut cu 20%, iar cel prin dispozitive mobile a consemnat un ritm de crestere de 54%, anul trecut.
Olandezii de la ING si-au concentrat investitiile de anul trecut in optimizarea platformei online pentru dispozitivele mobile, in conditiile in care aproape 80% din cele 112 milioane de vizite HomeBank au fost realizate de pe un smartphone. Printre investitiile mai sofisticate implementate anul trecut si la nivel local, se numara plata cu telefonul mobil. „Solutia de digital wallet ING Pay a raportat cele mai bune rezultate din intreg grupul ING la nici jumatate de an de la lansare. La finalul lunii decembrie, 70.000 de persoane foloseau optiunea de plata cu telefonul, cumuland 2,5 milioane de tranzactii. Ponderea din totalul platilor realizate la POS de clientii ING a ajuns rapid la 3%“, au transmis reprezentantii bancii olandeze, fara a detalia gradul de adoptare a tehnologiei la nivel local.