Pana pe 15 martie 2021, romanii si firmele au depus 21.825 de solicitari pentru suspendarea obligatiilor de plata
suspendare rate bancicerere suspendare rateordonanta suspendare rate
Posibilitatea suspendarii platii ratelor bancare s-a dovedit o masura buna si in al doilea an de pandemie, de ea profitand cateva zeci de mii de persoane fizice si cateva sute de agenti economici. Astfel, bancile din Romania au primit 21.825 de solicitari pentru suspendarea obligatiilor de plata a ratelor, dobanzilor si comisioanelor, in perioada 1 ianuarie-15 martie 2021.
Potrivit Asociatiei Romane a Bancilor (ARB), aproximativ 96% dintre solicitari au fost depuse de persoanele fizice si 4% de firme, respectiv 800 de cereri.
Clientii cu venituri afectate direct sau indirect de situatia generata de pandemie, care se calificau la conditiile prevazute de OUG nr. 227/2020 pentru modificarea si completarea OUG nr. 37/2020, au transmis solicitarile catre creditori, pana pe 15 martie 2021, inclusiv.
Pana la acea data, erau inregistrate 17.220 de solutionari, ponderea in totalul solicitarilor fiind de 79%, restul fiind solutionate dupa 15 martie. Bancile au transmis raspunsuri la cererile de suspendare a obligatiilor de plata a ratelor in termen de maximum 15 zile calendaristice de la data primirii solicitarilor complete, dar nu mai tarziu de 31 martie 2021.
Aproximativ 83% din totalul cererilor solutionate pana pe 15 martie 2021 au fost solutionate in baza moratoriului legislativ, a prevederilor OUG nr. 227/2020, iar 17% in baza masurilor individuale de sprijin adoptate de banci.
In conformitate cu reglementarile europene emise de Autoritatea Bancara Europeana, clientii au beneficiat de o perioada maxima de suspendare de noua luni, luand in calcul si suspendarile de care au beneficiat in 2020 in baza moratoriilor legislative si non legislative.
Clientii care au beneficiat deja de aceasta facilitate in limita temporala trasata de reglementarea europeana si care inregistreaza in continuare dificultati financiare temporare au optiunea sa se adreseze bancii creditoare pentru masuri de restructurare pentru a evita ca imprumutul sa devina neperformant.
Conform unui comunicat al ARB, institutiile de credit au continuat, in 2021, sa absoarba problemele de lichiditate intampinate de populatia si de companiile debitoare ale caror venituri au fost afectate direct sau indirect de situatia grava generata de pandemie.
"Intr-un efort conjugat si cu autoritatile statului, prin efectul moratoriului legislativ, precum si prin masuri individuale, bancile au solutionat 686.500 de cereri provenite de la clienti la nivelul intregului an 2020, statistica incluzand si masurile de amanare la plata a dobanzilor pentru cardurile de credit.
Aproximativ 67% din totalul solutionarilor la nivelul anului 2020 s-au realizat in baza masurilor individuale adoptate de banci pentru sprijinul clientilor, iar 33% in baza moratoriului legislativ.
Sectorul bancar romanesc a intrat pregatit in aceasta criza de sanatate, indicatorii de solvabilitate si lichiditate inregistrand valori superioare mediilor europene. Inca de la debutul pandemiei, indicatorii de soliditate ai sistemului bancar au permis o abordare proactiva, de absorbtie a problemelor clientilor si de crestere a creditarii intr-un ritm sustinu"t, se arata in comunicatul ARB.