O banca din Romania lanseaza BAC-ul financiar, in cadrul celei de-a treia editii a Lunii Sanatatii Financiare
educatie financiarabac financiarluna sanatatii financiareobiceiuri financiare
Bancile din Romania sunt tot mai constiente de beneficiile pe care le poate aduce educatia financiara si de aceea mizeaza pe programe care sa-i invete pe tineri si nu numai pe ei care este valoarea banilor si cum pot fi gestionati acestia in mod responsabil, caci, nu-i asa, banii sunt cel mai bun servitor si cel mai prost stapan.
In acest context,
Raiffeisen Bank lanseaza BAC-ul Financiar, un instrument care poate fi accesat pe platforma moneybistro.ro, menit sa-i ajute pe tineri sa-si masoare sanatatea financiara. Instrumentul a fost realizat cu ajutorul specialistilor Raiffeisen Asset Management.
Ultimul an si jumatate i-a facut atenti pe romani nu doar la modul in care castiga, ci si la cel in care cheltuiesc. Potrivit studiului "Provocarile financiare ale romanilor", realizat de Reveal Marketing Research pentru Raiffeisen Bank, la sfarsitul anului 2020, pana in pandemie, tinerii cheltuiau mai mult si mai usor pe lucrurile neesentiale, precum haine, accesorii sau gadget-uri.
Astazi, acestia aleg sa chibzuiasca mai atent inainte sa faca o achizitie. Diferente de comportament s-au constatat si in cazul persoanelor cu varste intre 31-44 de ani, care daca, in anii trecuti, aveau un stil de cheltuieli axat pe planuri pe termen scurt si mediu, pandemia i-a determinat
sa economiseasca si sa-si faca planuri pe termen mai lung.
Pe de alta parte, romanii de peste 45 de ani nu si-au schimbat foarte mult comportamentul financiar post-pandemie: economisesc in continuare, dar sunt mai atenti la starea de bine si la oportunitatile de dezvoltare personala.
"Studiul desfasurat la sfarsitul anului trecut ne-a ajutat sa intelegem comportamentele financiare ale romanilor in functie de etapele de viata in care se afla. Am descoperit ca tinerii nu au prioritati clare din punct de vedere financiar: nu au un plan de bugetare si ajung sa cheltuiasca excesiv in unele situatii. Prin urmare, am decis ca Luna Sanatatii Financiare din acest an sa o dedicam acestora si vom merge in comunitatile de tineri prezente pe TikTok, unde vom aduce teme relevante pentru ei de sanatate financiara", a declarat Corina Vasile, director de Comunicare si Relatii Publice la Raiffeisen Bank.
Buget in functie de generatie
Tinerii din Generatia Z, cu varsta de pana la 30 de ani, isi impart arareori venitul in categorii de cheltuieli (necesitati, placeri etc.), iar singurul lor obiectiv financiar este sa se incadreze in bani pana la urmatorul salariu.
Millenialii, cu varsta intre 30-45 de ani, isi planifica lunar o suma pentru fiecare categorie de cheltuieli si economisesc partea care ramane. Pentru a-si tine in frau cheltuielile, de obicei isi fac o lista de cumparaturi.
In acelasi timp, persoanele de peste 45 de ani sunt mai pragmatice: aloca o suma exacta pentru diferite tipuri de cheltuieli si nu se abat cu mult de la plan, notandu-si veniturile si cheltuielile intr-un caiet sau un document special destinat.
De asemenea, reprezentantii acestei categorii compara preturile cand vor sa faca achizitii mai costisitoare si prefera sa-si tina economiile la banca.
Frugali sau gurmanzi?
Raiffeisen Bank desfasoara Luna Sanatatii Financiare si pune la dispozitia tinerilor BAC-ul Financiar, un instrument de testare menit sa-i ajute pe tineri sa afle daca sunt "frugali" sau "gurmanzi" in relatia cu banii.
In urmatoarele saptamani, cei care vor intra pe conturile de TikTok ale lui Alex Cozma, Adina Marina, Alex Trif sau Leoo Dumitru vor afla cum sa-si tina sub control cheltuielile, cum sa bugeteze sau sa economiseasca la cumparaturi. De asemenea, pe platforma
www.moneybistro.ro pot gasi articole si infografii video, menite sa le spuna „cum se degusta banii”.
Luna Sanatatii Financiare face parte din programul online de educatie financiara Money Bistro, lansat de Raiffeisen Bank in 2018.
Cel de-al doilea sezon Money Bistro a urmarit, timp de 7 episoade, povestea familiei Banescu si experientele prin care a trecut pentru a avea un meniu financiar echilibrat. In aprilie 2021, Raiffeisen Bank a lansat podcastul Money Chat, care aduce in prim plan povestile financiare spuse de zece romani cu profesii si interese diferite, de la bancheri la studenti, pasionati de calatorii sau moda, actori, antreprenori, sau parinti cu copii mici.
Sursa foto: pexels.com