Nu iti mai poti plati ratele la banca si nu stii ce sa mai faci? Este o situatie extrem de neplacuta, intr-adevar, intalnita in zilele noastre din ce in ce mai des. Contextul economic actual cauzeaza probleme serioase pentru multi romani cu rate la banca. Totusi, trebuie sa stii ca exista solutii la care poti apela. Spre exemplu, poti negocia cu banca! De ajutor in acest caz s-ar putea dovedi a fi si Centrul de Solutionare a Litigiilor in Domeniul Bancar (CSALB), o entitate juridica autonoma, neguvernamentala, de interes public, care se ocupa cu solutionarea alternativa a litigiilor dintre consumatori si comercianti.
Valoarea beneficiilor rezultate din negocierile purtate in cadrul CSALB intre anii 2016 si 2022 depaseste suma de 7 milioane de euro. Incepand cu 2016 si pana in ziua de astazi, peste 3.700 de consumatori s-au impacat cu bancile si IFN-urile in cadrul CSALB, prin facilitarea intelegerilor directe dintre parti. Potrivit celor spuse de Liviu Fenoghen, director CSALB, bancile s-au dovedit in ultima perioada a fi mult mai receptive la situatiile in care consumatorii intamplina dificultati.
In cei peste sase ani de activitate operationala, CSALB a primit peste 11.000 de cereri din partea consumatorilor, adresate bancilor si IFN-urilor sau altor institutii financiare. Circa 90% din cereri au ca obiect renegocierea unor contracte de credit, multi consumatori ajungand in situatia de a nu isi mai putea plati efectiv ratele lunare.
Specialistii din cadrul CSALB recomanda in primul si primul rand consumatorilor sa dea dovada de flexibilitate in negociere si sa plece de la premisa ca ambele parti, atat ei, cat si bancile, doresc sa obtina avantaje din negociere. De asemenea, consumatorii trebuie sa aiba asteptari rezonabile sustinute de documente justificative pentru situatiile invocate.
CSALB are, de asemenea, recomandari si pentru banci. Prin vocea Cameliei Pop, conciliator in cadrul institutiei, bancilor li se recomanda sa nu mai faca oferte standardizate, ci sa analizeze cazurile cat mai in detaliu. Totodata, CSALB transmite ca ar fi bine ca bancile sa ofere consumatorilor toate informatiile legate de comisioane si de dobanzi, pentru ca acestia din urma sa inteleaga cat mai bine situatia.
Consumatorii care isi doresc sa apeleze la CSALB pentru solutionarea unei astfel de probleme cu o banca sau cu un IFN trebuie sa completeze o cerere pe site-ul institutiei, prin care sa isi descrie situatia clar si succint. De asemenea, consumatorul trebuie sa isi exprime in mod expres solicitarea si sa ataseze cererii documentele justificative. Printre acestea se pot numara actele care demonstreaza pierderea unui loc de munca sau diminuarea veniturilor sau diverse dovezi ale erorilor reclamate.
Odata cu depunerea cererii sau a solicitarii direct catre comerciant, consumatorul trebuie sa ceara un numar de inregistrare pentru a putea avea ulterior o dovada in acest sens. Totodata, consumatorii trebuie sa se asigure ca transmit CSALB date de contact valide.
Ultimele NOUTATI
Situatia se repeta! Romania a avut cea mai ridicata rata din UE si in luna octombrie
Se scumpesc din nou ratele la banci, pentru creditele luate inainte de anul 2019
Partenerii nostri
Legea nr. 283/2024: stabilirea salariilor minime adecvate si noile OBLIGATII ale angajatorilor
A aparut Calendarul Contabilului Vesel 2025! Contine 12 caricaturi ce garanteaza hohote de ras!
Cum stabilim durata de amortizare pentru un mijloc fix second-hand
Atentie la modificarile referitoare la impozitul MICRO: Aspecte importante de retinut
Te-ar putea interesa si