Noua campanie de educatie financiara. Cum va puteti proteja prezentul si viitorul
educatie financiaraprotectie financiarametropolitan lifekpmg
Asociatia Pentru Promovarea Asigurarilor (APPA) a lansat campania de educatie financiara "Traieste Viitorul!" sustinuta de Metropolitan Life.
Scopul campaniei este de informare si educare privind resursele si instrumentele de economisire puse la dispozitia romanilor pentru pastrarea aceluiasi standard de viata la momentul retragerii acestora din activitate si in cazul intamplarii unor situatii neprevazute precum accident sau imbolnavire.
Aceasta initiativa este lansata in contextul in care imbatranirea populatiei este un factor ingrijorator pentru viitorul financiar al romanilor activi astazi, iar veniturile consumatorilor sunt semnificativ afectate de evenimente majore atunci cand ele intervin.
Aceste informatii sunt evidentiate de un studiu realizat de KPMG la solicitarea APPA, care ilustreaza nevoia de crestere a nivelului de educatie financiara in Romania.
"La nivel european, Romania se plaseaza pe ultimele locuri in ceea ce priveste nivelul de educatie financiara. Doar 1 din 5 adulti are o buna intelegere a conceptelor financiare.
Acesta este contextul in care am demarat proiectul Traieste Viitorul!, cu obiectivul ambitios de a contribui la schimbarea acestei realitati, precum si la imbunatatirea relatiei pe care romanii o au cu instrumentele de economisire pe termen lung, esentiale pentru siguranta lor financiara", a declarat Alexandru Ciuncan, secretarul general al APPA.
De asemenea, o parte importanta din campanie o constituie si lansarea, in luna iunie, a unui portal informativ (traiesteviitorul.ro) care va constitui o sursa eficienta si usor accesibila de informare cu privire la instrumentele de economisire pe termen lung.
Romanii vor fi directionati sa acceseze acest portal pentru informare printr-o ampla campanie derulata online, care va include, pe langa forme clasice de promovare, si experimente sociale menite sa atraga atentia asupra responsabilitatii pe care fiecare dintre noi o are fata de viitorul sau financiar.
Un studiu realizat de KPMG arata ca doar 19% dintre romani economisesc pentru batranete, fapt deloc surprinzator avand in vedere ca 4 din 10 romani nu detin un cont bancar, conform datelor publicate recent de Banca Mondiala.
Pe langa formele clasice de economisire, precum depozitele bancare, romanii au la dispozitie si asigurarile de viata, ca instrument complex care imbina atat componenta de protectie, cat si pe cea investitionala.
In prezent, ponderea asigurarilor de viata in Romania este de 20% din totalul pietei de profil, prin comparatie cu media de 60% a Uniunii Europene.
Un roman cheltuieste, in medie, 18 euro pe an pentru asigurari de viata, media in statele europene fiind de 1.300 euro pe an.
Dincolo de diferenta veniturilor disponibile, una dintre cauzele acestei situatii o reprezinta si nivelul scazut de educatie financiara al romanilor.
”Studiul include exemplul ilustrativ al unei persoane care iese la pensie in 2048 si care, in baza contributiilor platite, se estimeaza ca va obtine beneficii post pensionare de circa 52% din salariul lunar dinainte de pensionare, din care 37% din pensia publica si 15% din pensia de Pilon II.
Ramane, astfel, o diferenta semnificativa pana la nivelul de inlocuire a venitului de 70% recomandat de OCDE, care va trebui acoperita prin economisire individuala”, a explicat Angela Manolache, partener in cadrul KPMG.
APPA este o organizatie non-guvernamentala ale carei principale scopuri sunt promovarea conceptului de asigurare, protejarea intereselor consumatorului de produse de asigurare prin sustinerea cresterii gradului de educare in asigurari in randul populatiei din Romania.
Din 2010, APPA a organizat primele campanii nationale de informare si educare a populatiei, conferinte internationale si nationale si alte tipuri de proiecte menite sa duca la indeplinirea obiectivelor Asociatiei.