Noua abordare a pregatirii profesionale a angajatilor pietelor financiare non-bancare
angajati piete financiareasf
Consiliul Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF) a aprobat proiectul noului regulament de formare profesionala, care prevede stabilirea unui cadru unitar institutional, conceptual si procedural de dobandire, dezvoltare, acumulare si/sau validare a competentelor profesionale ale celor care desfasoara activitati pe pietele financiare supravegheate de catre ASF.
Cei vizati sunt angajatii care au nevoie de atestari pe ocupatii mentionate de ASF in reglementarile existente sau viitoare ale fiecarui sector financiar in parte.
Conform ASF, regulamentul aduce o abordare noua in aceasta materie, bazata pe cele mai bune practici europene in domeniu, asigurand trecerea de la o acumulare de cunostinte, de multe ori formala, la dezvoltarea si examinarea/evaluarea de competente.
Potrivit prevederilor regulamentului, pregatirea profesionala se va realiza prin intermediul unor procese interdependente care formeaza si dezvolta permanent cunostintele si abilitatile profesionale ale specialistilor/operatorilor ce isi desfasoara activitatea pe pietele financiare non-bancare.
Prin intermediul acestui regulament, ASF urmareste ca formarea profesionala sa nu fie privita doar din perspectiva obtinerii unei atestari, ci sa reprezinte o necesitate a fiecarui angajat, astfel incat acesta sa satisfaca nevoile entitatii in care isi desfasoara activitatea si sa-i deserveasca mai bine pe clienti.
Formarea profesionala se va face prin furnizori de astfel de servicii, autorizati de catre ASF, pe baza de competitie libera.
Acestia vor sustine orele de curs, iar Institutul de Studii Financiare (ISF) va efectua examinarea cursantilor, pe o platforma electronica specializata.
Ocupatiile din pietele financiare supravegheate de catre ASF vor avea un anumit profil care va individualiza competentele profesionale, respectiv cunostintele si abilitatile ce trebuie detinute de fiecare specialist/operator.
ASF va asigura coordonarea activitatii de standardizare, pregatirea profesionala, precum si examinarea/evaluarea competentelor profesionale prin intermediul ISF.
Obiectivul ISF este de a aborda unitar procesele de evaluare, sens in care acesta va desfasura o serie de activitati precum: elaborarea profilurilor ocupationale pe baza de competente specifice ocupatiei; dezvoltarea tematicilor si dezvoltarea sau avizarea, dupa caz, a suporturilor de curs privind calificarea profesionala si pregatirea profesionala continua; elaborarea testelor; crearea si gestionarea platformei electronice de examinare; examinarea si inregistrarea absolventilor declarati admisi in Registrul absolventilor, inclusiv cu precizarea numarului de credite acumulate; asigurarea organizarii si functionarii Centrului de evaluare a competentelor.
Distinct, pentru fiecare piata supravegheata de ASF, profilurile ocupationale, tematicile si suporturile de curs vor fi elaborate cu implicarea specialistilor ASF, ai reprezentantilor asociatiilor profesionale, cadrelor didactice sau lectorilor din partea furnizorilor de programe de pregatire profesionala.
Proiectul de regulament prevede doua tipuri de formari: de calificare initiala pe ocupatie si formarea profesionala continua.
Toate competentele profesionale se obtin, se actualizeaza si se dezvolta prin pregatire profesionala (formala), prin activitate non-formala, sau prin mentorat.
Pregatirea profesionala se va desfasura sub forma de cursuri organizate in sali, in sistem e-learning si cursuri mixte. Procesul de pregatire profesionala se incheie cu examinarea sau evaluarea si apoi certificarea competentelor de catre ISF.
Cursurile de calificare profesionala realizate in baza profilurilor ocupationale si a suporturilor de curs, puse la dispozitie de ISF, vor asigura competentele specifice profilului ocupational si vor avea o durata de minimum 30 de ore.