ANAF are acces mai usor la conturile bancare ale romanilor, inclusiv la date despre monedele electronice
spalare de banicombaterea spalarii baniloranaffisc
ANAF a anuntat luni, 11 ianuarie, ca Registrul central electronic pentru conturi bancare si conturi de plati identificate prin IBAN a devenit operational.
Registrul central electronic pentru conturi bancare si conturi de plati identificate prin IBAN prezinta avantajul de a pune la dispozitie in timp util si eficient a informatiilor pentru institutiile financiare, precum si pentru autoritati din tari terte, implicate in combaterea infractiunilor de spalare de bani sau finantarea terorismului.
Registrul central electronic pentru conturi de plati si conturi bancare va contine urmatoarele informatii:
• datele de identificare ale contului si ale clientului titular;
• datele de identificare ale persoanelor care detin drept de semnatura pentru conturile deschise sau pretind ca actioneaza in numele clientului;
• datele de identificare ale beneficiarului real al titularului de cont-client;
• datele de identificare ale concesionarului casetei de valori.
Elementele de noutate introduse prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2020 sunt:
– institutiile raportoare sunt obligate sa comunice inclusiv datele de identificare ale beneficiarului real al titularului de cont-client;
– instituirea obligatiei de raportare si pentru institutiile emitente de moneda electronica si institutiile de plata.
Stirea initiala:
Din 11 ianuarie 2021, va fi operationalizat Registrul central electronic pentru conturi bancare si de plati. ANAF a amanat, astfel, data operationalizarii, programata initial pe 4 ianuarie.
Noul Registru permite identificarea, in timp util, a tuturor persoanelor fizice sau juridice care detin sau controleaza conturi de plati si conturi bancare identificate prin IBAN, precum si casete de valori detinute de o institutie de credit pe teritoriul Romaniei, si asigurarea accesului direct si imediat a Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor („ONPCSB”) si a autoritatilor competente nationale pentru indeplinirea obligatiilor care le revin;
Institutiile financiare, chiar si cele emitente de moneda virtuala, vor trebui sa puna la dispozitia organului fiscal central, in termen de 10 zile de la operationalizarea serviciului, lista persoanelor fizice, juridice si a altor entitati fara personalitate juridica, care au deschise conturi, incluzand identitatea persoanelor si numarul IBAN, de la data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta, pana la data raportarii.
''ANAF reaminteste entitatilor raportoare prevazute la art. 61 din Legea nr. 207/2015, ca, in termen de 10 zile de la operationalizarea Registrului, au obligatia de a transmite organului fiscal central toate informatiile prevazute la art. VIII, alin. (1) din O.U.G. nr. 111/2020 privitoare la persoanele fizice, juridice sau alte entitati fara personalitate juridica care au deschis conturi intre data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta pana la data raportarii'', transmite ANAF.
Citeste si:
Din cauza incertitudinilor economice, BNR suspenda si in 2021 calendarul sedintelor de politica monetara
ANAF mai precizeaza ca Solicitarea si transmiterea informatiilor privitoare la datele bancare se fac prin intermediul unui sistem informatic, pe baza de protocol incheiat de autoritatile si institutiile respective cu ANAF.
''Informatiile cu privire la incheierea protocoalelor dintre autoritatile si institutiile prevazute la art. 1 din Legea nr. 129/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, sau dintre alte autoritati publice centrale sau locale si A.N.A.F., vor fi publicate atat pe pagina proprie de internet a institutiilor/autoritatilor respective, cat si pe pagina de internet a A.N.A.F'', precizeaza ANAF.