ING: Majoritatea romanilor au cunostinte financiare reduse
ingconsumromaniaolandajaponiaspaniamexicstudiu
Trei sferturi din consumatorii romani au un nivel redus de intelegere a chestiunilor legate de finantele personale si de administrarea acestora, a reiesit dintr-un test de inteligenta financiara, FQ test, realizat de ING.
Cercetarea a fost realizat in zece tari: Olanda, Belgia, Spania, Romania, Polonia, SUA, Mexic, India, Coreea si Japonia.
Testul a inclus 13 intrebari axate pe patru directii: viitorul financiar, aspecte financiare legate de gospodarie, economisire si investitii. In functie de numarul raspunsurilor corecte, respondentii au fost incadrati in patru categorii: nestiutor (0-4 raspunsuri corecte), incepator (5-8 raspunsuri corecte), mediu (9-11 raspunsuri corecte) si avansat (12-13 raspunsuri corecte).
Numai 23% dintre respondentii romani au intrat la categoria avansat, un procent similar cu cel consemnat in Spania (24%) si Mexic (19%), dar redus fata de 44% in Japonia, 40% in India si 37% in Coreea de Sud.
La categoria incepatori intra 69% din consumatorii romani. Media pe acest segment este de 63%. "In esenta, aceasta categorie de consumatori intelege elementele de baza legate de administrarea banilor, dar intampina dificultati in a utiliza concepte financiare esentiale, precum economisirea pentru pensie sau constituirea unui fond de urgenta", se arata in studiu.
Pentru alti 8% dintre romani, chestiunile legate de bani nu prezinta interes. Prin comparatie, in Mexic si Polonia, aceasta categorie include 10% dintre respondenti, in Belgia - 7%, in Olanda si Spania - 6%, in SUA - 5%, in Japonia si India - 4%, iar in Coreea -3%.
Din fericire, marea majoritate a romanilor (90%) doresc sa isi imbunatateasca cunostintele financiare, iar 40% simt nevoia unui ajutor in acest demers. "De aceea, este extrem de important ca educarea consumatorilor sa constituie o prioritate atat pentru companii, cat si pentru autoritati", a declarat directorul general ING Asigurari de Viata, Cornelia Aurelia Coman.