In loc sa ajunga sa se judece cu clientii, bancile romanesti sunt tot mai dispuse la negociere prin intermediul CSALB
aniversare csalbce este csalbrolul csalbnegociere banci
Saptamana aceasta s-au implinit 3 ani de la prima negociere dintre un consumator si o banca, prin intermediul Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB).
Din 2016 si pana in prezent, peste 2.000 de consumatorii au ales, sa se mai adreseze instantelor de judecata pentru rezolvarea problemelor cu bancile, ci sa caute o solutie prin intermediul CSALB.
Citeste si:
Comisia Europeana investigheaza formarea unui posibil cartel intre mai multi producatori auto de renume
Daca, in 2016, Centrul inregistra 235 de cereri din partea consumatorilor, numarul acestora era, in 2017, de 505 cereri, iar, anul trecut, consumatorii au trimis catre CSALB aproape 1.300 de cereri pentru solutionarea diferitelor aspecte in relatia cu bancile sau IFN-urile.
Avand in vedere ca, in ultimii ani, numarul de litigii pe rolul instantelor de judecata a crescut considerabil, la fel si neincrederea consumatorilor de servicii financiar-bancare in aceasta piata, infiintarea Centrului SAL Bancar vine sa restabileasca echilibrul relatiei consumator-banca/IFN.
La CSALB, costurile legate de litigii sunt minime pentru comercianti si zero pentru consumatorii care se adreseaza Centrului, termenele de solutionare sunt scurte, de maximum 90 de zile, indiferent de procedura aleasa, si fiecare caz este analizat si solutionat individual, fiind evitate, astfel, interpretarile neunitare si solutiile impredictibile.
1,4 milioane de euro obtinuti din negocieri in favoarea consumatorilor
Indreptarea catre solutionarea amiabila a tot mai multor romani este reflectata si de cresterea anuala a ratei dosarelor incheiate cu hotarari (partile s-au impacat, au acceptat solutia propusa de conciliator) vs. incheieri (una din parti nu a acceptat solutia).
Evolutia ultimilor ani indica o scadere semnificativa a numarului de cereri inregistrate de CSALB, dar care au fost clasate de banci: de la 60%, in 2016, pana la 40% in 2018.
Rezultatele obtinute de-a lungul celor trei ani de activitate ne bucura si ne demonsteaza ca atat consumatorii cat si bancile, inteleg tot mai mult avantajele negocierii prin intermediul unui conciliator desemnat de CSALB. Increderea romanilor in Centru se vede si la inceputul acestui an.
CSALB a inregistrat, in primele doua luni din 2019, o crestere medie cu 50% a numarului de cereri pe saptamana.
"Daca, anul trecut, aveam, in medie, 25 de cereri saptamanal, acum avem o medie saptamanala de aproximativ 40 de cereri.
Remarcam un trend care vorbeste de la sine despre interesul in crestere al bancilor pentru negocierea cu consumatorii, atat prin intermediul conciliatorilor CSALB, cat si in mod direct.
Noi oferim si aceasta alternativa care, iata, are rezultate imbucuratoare: pana in acest moment, sunt 130 de intelegeri amiabile banca-consumator, dupa sesizarea CSALB.
Pentru anul in curs, obiectivul nostru general este sa diminuam la mai putin de 30% rata de respingere a cererilor de catre banca.
Consider ca este un obiectiv realizabil, cu atat mai mult cu cat avem deja banci in cazul carora rata de respingere a cererilor este intre 18% si 22%”, a declarat Alexandru Paunescu, membru al Colegiului de Coordonare CSALB.
O luna si jumatate: durata medie de rezolvare a unui dosar
Ponderea cererilor conforme a crescut de la 89%, in 2016, la peste 97%, anul trecut, semn ca tot mai multi romani inteleg procedurile CSALB, beneficiile pentru consumatori fiind multiple: intreaga procedura este gratuita pentru ei, iar timpul de solutionare este de cel mult 90 de zile.
Cu toate acestea, durata medie de rezolvare a unui dosar a ajuns la 50 de zile, in scadere fata de 2017, cand era de 65 de zile, sau fata de 2016, cand solutionarea avea loc, in medie, in 80 de zile. Anul trecut, mai mult de o treime dintre dosare au fost rezolvate in aproximativ doua saptamani.
Citeste si:
Principalul indice al Bursei de Valori Bucuresti include cel mai mare numar de companii din istoria sa
CSALB este o entitate juridica autonoma, neguvernamentala, apolitica, fara scop lucrativ, de interes public, cu personalitate juridica, infiintata in baza OUG nr. 38/2015 privind solutionarea alternativa a litigiilor dintre consumatori si comercianti, ce transpune la nivel national Directiva 2013/11/UE privind solutionarea alternativa a litigiilor in materie de consum si de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 si a Directivei 2009/22/CE.
Foto: pexels.com