ICCJ a decis ca nu exista clauze abuzive in contractele de credit ale BCR
bcrdecizie iccjclienti bcr
In cadrul procesului colectiv initiat de un grup de clienti, reprezentati de casa de avocatura Piperea si Asociatii, Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ) a stabilit ca nu exista clauze abuzive in contractele de credit cu dobanda variabila ale BCR.
Sentinta este identica cu alte sase decizii anterioare ale ICCJ care au stabilit ca nu exista clauze abuzive in contractele BCR, motivand urmatoarele: este incorecta echivalarea "dobanzii de referinta variabile" cu rata EURIBOR; instantele nu pot ignora termenii contractului dintre clienti si banca, interpretand gresit sau atribuind alt inteles angajamentului contractual al partilor; clauzele din contract sunt clare si exprima vointa reala a partilor, care au agreat modul de calcul a dobanzii variabile.
Potrivit BCR, desi instanta a stabilit ca cei 120 de clienti angrenati in proces sa plateasca cheltuieli de judecata, BCR nu va solicita recuperarea acestora si va face clientilor oferte comerciale la nivelul actual al pietei, pentru a incheia amiabil orice diferend si pentru a consolida o relatie pe termen lung cu acestia.
Banca se afla intr-un proces de negociere constructiv cu un grup anterior de aproximativ 200 de clienti reprezentati de aceeasi casa de avocatura.
Abordarea face parte din strategia BCR de a solutiona prin parteneriat si reconciliere amiabila orice diferend comercial cu clientii sai.
Conform bancii, o abordare echilibrata intre interesul de afaceri al bancii si interesul clientilor este solutia constructiva pe termen lung, iar banca urmareste cu prioritate intelegerea situatiei financiare a clientilor si identificarea solutiilor comerciale adecvate.
160.000 de clienti ai BCR sunt deja beneficiari ai solutiilor comerciale oferite de banca pentru a depasi problemele financiare si provocarile contextului economic: 100.000 de clienti sunt beneficiari ai refinantarilor oferite de banca intre anii 2010 - 2015; 30.000 de clienti au primit sprijin si solutii de restructurare a creditelor (extinderea maturitatii, amanare la plata, reducerea temporara a ratelor); 30.000 de clienti, aflati in imposibilitatea ajustarii costului creditelor, din cauza scaderii valorii garantiilor si a veniturilor, au beneficiat de scaderea ratei lunare, in medie, cu 20%, in urma programului "Scade Rata".
BCR promite sa continue construirea unei afaceri responsabile, bazata pe respectarea reglementarilor de protectie a consumatorilor, pe integrarea solicitarilor clientilor in procesele de baza ale bancii, precum si pe initiative solide de educatie financiara a clientilor, cu privire la indatorare si administrarea finantelor personale.
Intr-un mediu legislativ stabil si modern, solutiile comerciale si economice rationale pot rezolva problemele financiare si sociale, arata banca.