Gata pentru autentificarea stricta a clientilor de la 1 ianuarie 2021
autentificare stricta clientisca 2021reguli noi autentificare
Pentru un grad sporit de securitate a operatiunilor de plata electronice la distanta, la nivelul Uniunii Europene, au fost emise acte normative care stabilesc obligatia prestatorilor de servicii de plata de a aplica proceduri de autentificare stricta a clientilor, ori de cate ori acestia isi acceseaza online contul de plati sau efectueaza o operatiune de plata electronica.
Potrivit Bancii Nationale a Romaniei, Autoritatea Bancara Europeana a stabilit ca termen limita pentru implementarea noilor solutii de autentificare stricta a clientilor pentru tranzactiile de comert electronic data de 31 decembrie 2020.
Citeste si:
Asigurare pentru pierderea si furtul bunurilor personale, precum si a tranzactiilor frauduloase cu cardul
De asemenea, au fost stabilite principiile care stau la baza noilor cerinte de securitate cu privire la autentificarea stricta a clientilor (SCA).
Astfel, la accesarea online a contului de plati sau efectuarea de operatiuni de plata electronica, banca platitorului va utiliza pentru autentificarea stricta a acestuia cel putin doua elemente clasificate in doua dintre urmatoarele categorii de factori de identificare:
- cunoastere - ceva ce doar clientul cunoaste, cum ar fi codul PIN, o parola;
- posesie - ceva ce doar clientul detine, spre exemplu posesia unui dispozitiv probata prin parola transmisa prin SMS;
- inerenta - ceva ce clientul este, cum ar fi amprenta, recunoasterea faciala sau alte elemente de biometrie.
Banca Nationala a Romaniei a monitorizat procesul de migrare catre noile solutii de SCA la nivelul pietei nationale si, conform informatiilor furnizate de prestatorii de servicii de plata, a constatat ca acestea se afla intr-un stadiu avansat, care va permite implementarea masurilor de autentificare stricta a clientilor pana la termenul limita stabilit de Autoritatea Bancara Europeana.
Citeste si: Pandemia si deciziile de amanare la plata a ratelor au diminuat apetitul bancilor pentru negociere cu clientii
Totodata, Banca Nationala a Romaniei atrage atentia asupra posibilitatii de a aparea situatii de respingere de catre prestatorii de servicii de plata care furnizeaza servicii de plata pe teritoriul Romaniei a tranzactiilor de comert electronic transfrontalier, in cazul in care comerciantii din alte state membre UE nu au implementat solutiile de autentificare stricta a clientilor.