Doi din cinci romani economisesc pentru a-si cumpara casa
economii casacredite casacreditare locuinteeconomisire romanieconomisire casa
Romanii sunt cei mai interesati sa economiseasca pentru a-si cumpara o casa, la nivel european, potrivit celui mai recent studiu international ING, la care au participat peste 15.000 de respondenti din 15 tari.
Nu mai putin de 84% dintre romani considera ca este mai rentabil sa isi cumpere o locuinta proprie decat sa locuiasca cu chirie (comparativ cu media europeana de 70%) si doar 56% dintre romani ar plasa un alt obiectiv financiar inaintea celui de a strange bani pentru o casa (fata de media europeana de 81%).
Citeste si:
Rezervele valutare la BNR au crescut la 35,505 miliarde de euro
Germania (91%), Austria (90%) si Olanda (90%) inregistreaza cele mai mari procente privind prioritizarea altor obiective financiare.
De asemenea, Germania (58%) si Olanda (59%) au cele mai scazute valori privind perceptia asupra rentabilitatii unei locuinte. Aceste rezultate sunt proportionale cu procentele de proprietari de case din fiecare tara, Romania avand o pondere ridicata de 96% de familii care traiesc in locuinte personale.
Circa 28% dintre romani anticipeaza ca isi vor cumpara o locuinta intre 30-34 ani, 25% dintre acestia dupa 35 ani si 14% inainte de 30 ani. Totodata, 21% dintre romani (cel mai scazut procent dupa spanioli) nu cred ca isi vor permite cumpararea unei locuinte.
Doar 7% dintre europeni preconizeaza ca isi vor cumpara o casa inainte de varsta de 30 ani, 16% dupa 35 ani, iar 38% sunt pesimisti in privinta achizitiei unei case.
Pe langa potentialele beneficii de ordin economic, detinerea unei proprietati confera si un sentiment puternic de stabilitate, de control asupra vietii, de apartenenta si de identitate sociala.
Astfel, la nivel european, doar 21% dintre proprietarii de locuinte au declarat ca au o cumparat o casa din ratiuni economice, sustinand ca a fost o decizie emotionala si ca isi doreau sa detina locuinta in care traiau (66%), precum si ca percep locuinta ca fiind un aspect esential pentru dezvoltarea unui mediu de familie.
Preturile ridicate (77%) si teama de gradul ridicat de indatorare (70%) sunt principalele motive care determina europenii sa amane intentia de-si cumpara o locuinta.
Doar 16% dintre acestia declara, insa, ca nu isi doresc sa cumpere o casa. Spaniolii (45%), olandezii (42%) si germanii (37%) sunt de parere ca masurile si reglementarile ineficiente contribuie la contextul actual in care se afla piata imobiliara. 53% dintre romani considera (de la 35% in 2017) ca piata imobiliara merge intr-o directie gresita, sub media de 55% la nivel european, cele mai ridicate valori fiind inregistrate in Spania (72%), Germania (65%) si Luxemburg (65%).
La nivel european, pretul caselor a crescut cu 4,2%, in timp ce salariile doar cu 3,2%, astfel incat 55% dintre europeni considera ca este o provocare sa iti cumperi o casa si anticipeaza ca preturile vor creste in urmatoarele 12 luni (62% dintre acestia).
Cu toate acestea, procentul europenilor care considera ca este din ce in ce mai dificil sa isi cumpere o casa a scazut de la 78% in 2015 la 70% in 2019.
Calatoriile se afla in topul preferintelor europenilor, cu atat mai mult cu mai accesibile, ca alternativa la economisirea pentru cumpararea unei locuinte. Astfel, 54% dintre europeni prefera sa calatoreasca si amana achizitia unei case sau aleg sa achite creditul ipotecar pe o perioada mai extinsa.
Sondajul ING pe a fost efectuat de Ipsos prin chestionare aplicate online. La studiu au participat 15.146 de respondenti din Austria, Belgia, Cehia, Franta, Germania, Italia, Luxemburg, Olanda, Polonia, Romania, Spania, Turcia, Marea Britanie, Australia si SUA.
Citeste si:
Bancile le spun romanilor ca au DreptulLaBanking
Sondajul este realizat de cateva ori pe an de catre ING International Consumer Economics. Subiectele abordate sunt despre bani si stil de viata - combina idei despre educatie financiara, finante personale si comportament economic pentru a furniza periodic informatii practice referitoare la modul in care oamenii isi gestioneaza banii - si cum poate afecta acest lucru viata consumatorilor.