Din 3 ianuarie, BVB incepe noul program de market making
bvbmarket makeriprogramwood companyludwik sobolewski
Incepand cu 3 ianuarie 2014, prima zi de tranzactionare din anul viitor la Bursa de Valori Bucuresti (BVB), va intra in vigoare noul program al BVB pentru market makeri.
Programul este menit sa dezvolte activitatea de market making pe bursa si sa creasca lichiditatea si calitatea pietei.
Wood & Company este primul membru la sistemul de tranzactionare care a semnat deja contractul cu BVB pentru a activa ca market maker in cadrul noului program.
Astfel, Wood & Company Financial Services va actiona in calitate de market maker pentru actiunile emise de Fondul Proprietatea, Transgaz, Romgaz, Banca Transilvania, OMV Petrom si BRD.
Programul de market making al BVB, parte a planului Trei Piloni, va fi aplicat pentru o perioada de minim sase luni.
Dupa expirarea acestei perioade, programul va fi evaluat in vederea ajustarii acestuia conform evolutiilor inregistrate in perioada respectiva si va fi in mod corespunzator extins.
Actiunile carora li se va aplica programul pilot si parametrii generali de market making sunt emise de Fondul Proprietatea, Erste Bank, Banca Transilvania, SIF Transilvania, SIF Banat Crisana, Petrom, BRD, SIF Oltenia, SIF Moldova, Transgaz, SIF Muntenia, BVB, Transelectrica, Nuclearelectrica, Romgaz.
Principiile generale utilizate pentru determinarea parametrilor de market maker sunt: asigurarea prezentei market makerilor in decursul unei perioade relevante de timp pe durata tranzactionarii continue, pe actiunile pe care sunt inregistrati.
De asemenea, se urmareste aplicarea unui spread maxim mai strans in vederea asigurarii unei anumite calitati a pietei; impunerea unor cerinte mai putin restrictive cu privire la volumul minim corespunzator unei cotatii si stabilirea unei perioade de timp minime in care market makerii vor avea aceasta calitate.
Potrivit lui Ludwik Sobolewski, directorul general al BVB, programul de market making a fost creat pentru a creste eficienta mecanismelor de piata si lichiditatea in general.
Comisionul de tranzactionare pentru market makeri este egal atat in ceea ce priveste cumpararea, cat si vanzarea, avand valoarea de 0,01% si fiind conditionat de indeplinirea obligatiilor de cotare ale market makerului.
Faptul va crea o piata echitabila pentru amblele parti ale tranzactiei si va da market makerului posibilitatea sa ofere clientilor sai finali cel mai bun "ask" (pret cerut de vanzator) si cel mai bun "bid" (pret oferit de cumparator).