De ce vrea statul rezervele companiilor la care este actionar majoritar
dividende statrezerve companii de stat
Executivul a modificat prin OUG, legislatia privind rentabilizarea structurii de capital detinut de stat la societatile nationale, companiile nationale si societatile comerciale care au capital integral sau majoritar de stat, precum si la regiile autonome.
OUG introduce posibilitatea distribuirii sub forma de dividende sau varsaminte la bugetul de stat sau local, in cazul regiilor autonome, si a rezervelor acumulate in timp repartizate din profitul net realizat de aceste entitati.
Repartizarea de dividende din rezervele societatilor, constituite din profiturile anilor anteriori, precum si din rezultatul reportat reprezentand castig efectiv realizat din reevaluare, este o solutie practicata de companiile cu capital privat.
In acest context, prevederea introdusa de Guvern armonizeaza legislatia privind repartizarea profiturilor inregistrate de companiile sau regiile autonome care au capital integral sau majoritar de stat, cu cea care reglementeaza repartizarea pentru companiile cu capital privat.
Noua prevedere a fost introdusa intrucat statul a constatat ca o mare parte din rezervele acumulate de societati sau regii fie nu sunt utilizate, fie au fost plasate ca investitii financiare (de exemplu, depozite bancare) cu randamente mai scazute decat dobanda platita de stat la obligatiunile emise.
CEC si Eximbank nu vor avea guvernanta corporativa
De asemenea, potrivit aceleiasi OUG, CEC si Eximbank vor fi exceptate de la prevederile OUG 109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice si vor fi supuse legislatiei specifice care reglementeaza activitatea bancara.
Procedurile de selectie a membrilor consiliului de administratie sau ai consiliului de supraveghere la institutiile de credit, declansate conform OUG 109/2011, precum si contractele incheiate pentru aceste proceduri de selectie cu experti independenti, vor inceta de drept la intrarea in vigoare a acestui act normativ.
Din contractele incheiate cu expertii in recrutare, vor fi achitate sumele scadente la data intrarii in vigoare a OUG.
Modificarile au in vedere armonizarea legislatiei cu normele Bancii Nationale a Romaniei, in baza carora functioneaza aceste institutii de credit.
De exemplu, obligatia publicarii elementelor esentiale ale tranzactiilor, care ating anumite praguri de valoare (prevazuta de art. 52 din OUG nr. 109/2011) nu sunt in concordanta cu obligatia institutiilor de credit de a pastra confidentialitatea in relatiile cu toti clientii (conform art. 111 din OUG nr. 99/2006).
De asemenea, potrivit concluziilor misiunii de consultare a FMI din 17 martie, institutiile de credit ar trebui excluse din sfera de aplicare a OUG nr. 109/2011, deoarece acestea sunt deja supuse unei legislatii specifice.