De ce trebuie sa va actualizati datele personale in relatia cu bancile
actualizare date personaledate personale bancigdpr banciprevenire spalara bani
Asociatia Romana a Bancilor (ARB) ii invita pe clientii institutiilor de credit sa-si actualizeze datele personale in cadrul unitatilor bancare sau prin intermediul canalelor electronice puse la dispozitie in vederea respectarii legislatiei in domeniu, in situatia in care nu au realizat deja acest demers.
Actualizarea datelor personale ale clientilor bancilor reprezinta o obligatie legala stabilita de Parlament, in conformitate cu prevederile directivelor Uniunii Europene, pentru combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, in absenta careia bancile nu pot sa deschida conturi, sa initieze ori sa continue relatia de afaceri sau sa efectueze tranzactii.
Toate aceste date sunt culese si prelucrate strict in vederea prevenirii folosirii sistemului bancar pentru tranzactionarea de fonduri ilicite.
Institutiile de credit sunt obligate sa aplice masuri de cunoastere a clientelei in vederea prevenirii riscului de spalare a banilor si finantare a terorismului pentru toti clientii lor, de la initierea pana la terminarea relatiei de afaceri. Prevederile sunt incluse in Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, si in Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr. 2/2019 privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului.
Comunitatea bancara mizeaza pe o conlucrare optima intre clienti si banci, fiind inlaturata astfel aparitia unor sincope nedorite de niciuna din parti, in derularea relatiei de afaceri. Bancile sunt deschise sa faciliteze acest proces de actualizare a datelor personale, astfel incat sa nu existe nicio problema in utilizarea produselor si serviciilor bancare.
Masurile de cunoastere a clientelei se refera la verificarea identitatii, pe baza documentelor de identitate, si la prelucrarea unor date cu caracter personal stabilite conform prevederilor legislative si reglementative. Astfel, pentru initierea si derularea relatiei contractuale cu clientii, institutiile de credit au obligatia de a colecta anumite categorii de date personale precum: nume, prenume, data si locul nasterii, codul numeric personal (CNP) sau un alt element unic de identificare similar, domiciliul, resedinta, numarul de telefon, fax, adresa de posta electronica, ocupatia, numele angajatorului ori natura activitatii proprii, calitatea de persoana expusa public (PEP), informatii despre scopul si natura relatiei de afaceri si sursa fondurilor, informatii privind rezidenta fiscala, precum si copia actului de identitate.
In cazul refuzului clientilor de a furniza/actualiza datele necesare sau in cazul refuzului persoanelor vizate de a li se prelucra aceste categorii de date, institutiile de credit au obligatia de a aplica prevederile art. 11, alineatul (9) din Legea nr. 129/2019. Acesta prevede ca "atunci cand entitatea raportoare nu este in masura sa aplice masurile de cunoastere a clientelei, aceasta nu trebuie sa deschida contul, sa initieze ori sa continue relatia de afaceri sau sa efectueze tranzactia ocazionala si trebuie sa intocmeasca un raport de tranzactie suspecta in legatura cu clientul respectiv, ori de cate ori exista motive de suspiciune, care va fi transmis Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor".
Prelucrarile de date se efectueaza in conformitate cu cerintele legale, fiind adoptate masuri tehnice si organizatorice de securitate pentru protectia datelor cu caracter personal. Documentele si informatiile obtinute se vor pastra pe o perioada de cinci ani de la data incetarii relatiei de afaceri ori de la efectuarea unei tranzactii ocazionale, si in mod exceptional cu posibilitatea de prelungire a acestei perioade cu maxim cinci ani.
In conformitate cu prevederile legale GDPR, clientii au posibilitatea sa-si exercite toate drepturile conferite de legislatia privind protectia datelor cu caracter personal in situatia in care considera/au certitudinea ca drepturile lor au fost incalcate.