Ai un credit pe care nu il mai poti plati? Este, intr-adevar, o situatie extrem de dificila, insa nu esti singurul care te confrunti cu o asemenea problema. Traversam vremuri dificile, si asta nu numai din punct de vedere economic, iar viata ne poate lua prin surprindere pe fiecare dintre noi. Ce este cel mai important este sa intelegi ca exista solutii la care poti apela!
Daca te regasesti intr-o asemenea situatie, iti poti indrepta atentia catre Centrul de Solutionare a Litigiilor in domeniul Bancar - CSALB. In anii 2022 si 2023, CSALB a purtat peste 5.500 de discutii de negociere cu bancile si cu institutiile financiare non-bancare. Beneficiile obtinute de cei de la CSALB in anul 2023 in urma negocierilor purtate s-au ridicat in medie la suma de 5.000 de euro pentru fiecare persoana, ceea ce reprezinta o crestere cu 16% in raport cu anul 2021.
In perioada 2022-2023, majoritatea consumatorilor romani care au solicitat negocieri cu bancile sau IFN-urile prin intermediul CSALB au fost barbati. In ultimii doi ani, proportia acestora a inregistrat o usoara crestere fata de perioada 2020-2021, trecand de la 55,7% la 58%. Cei mai multi consumatori care au apelat la conciliere au avut varsta cuprinsa intre 41 si 50 de ani. In comparatie cu ani anteriori, ponderea consumatorilor din categoria de varsta 31-40 de ani a inregistrat o scadere, in timp ce cea a consumatorilor cu varsta peste 51 de ani a crescut.
Cele mai multe cereri trimise de consumatori in ultimii doi ani au provenit din Bucuresti (18,7%), Arges (8,5%) si Ilfov (5,6%). In Bucuresti, ponderea cererilor a inregistrat o scadere constanta in ultimii sase ani, trecand de la aproximativ 28% in 2018-2019 la sub 19% in ultimii doi ani. Primele 10 judete insumeaza peste 60% din totalul cererilor, iar jumatate dintre acestea au inregistrat cresteri in numarul de cereri de negociere trimise de consumatori catre CSALB. Buzau, Dambovita si Constanta se afla pentru prima data in top 10.
In 2022 si 2023, CSALB a primit peste 5.550 de cereri. Cele mai frecvente solicitari au fost urmatoarele: renegocierea contractelor (prin conversie credit, gasirea unei solutii in urma negocierii, suspendarea platilor), reprezentand 13,2% din totalul cererilor, si solutionarea amiabila a litigiilor din instanta, cu o pondere de 13,1%.
Restituirea de sume (comisioane, dobanzi) a fost ceruta de 11,6% dintre consumatori, iar rezolvarea problemelor generate de cresterea IRCC/ROBOR sau trecerea la dobanda fixa a fost mentionata in 10,6% din cereri. Reesalonarea, rescadentarea sau refinantarea unui credit au fost solicitate in 7,4% din cereri, iar diminuarea soldului sau a ratei, precum si stergerea unei parti din datorie au reprezentat 6,7% din cereri. Cele mai multe dintre creditele care fac obiectul negocierilor dintre CSALB si banci sunt in lei, doar 11% dintre ele fiind in monede straine.
Citeste si: Cat castigi in 12 luni daca investesti 5.000 de lei in titluri de stat. Atentie: castigul nu se impoziteaza in 2024
Sursa foto: manager.ro
Ultimele NOUTATI
Situatia se repeta! Romania a avut cea mai ridicata rata din UE si in luna octombrie
Se scumpesc din nou ratele la banci, pentru creditele luate inainte de anul 2019
Partenerii nostri
Legea nr. 283/2024: stabilirea salariilor minime adecvate si noile OBLIGATII ale angajatorilor
A aparut Calendarul Contabilului Vesel 2025! Contine 12 caricaturi ce garanteaza hohote de ras!
Cum stabilim durata de amortizare pentru un mijloc fix second-hand
Atentie la modificarile referitoare la impozitul MICRO: Aspecte importante de retinut
Te-ar putea interesa si