Centrul de Solutionare a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) a initiat peste 5.500 de discutii de negociere cu bancile si cu institutiile financiare non-bancare pe parcursul anilor 2022 si 2023. Nu este nicio mirare, nu sunt deloc putini cei care vor sa isi renegocieze contractele de credit pe care le au. Interesant este insa ca anul 2023 a adus si peste 400 de cazuri in care bancile au initiat procesul de negociere cu consumatorul.
Potrivit datelor, in mai mult de jumatate din toate negocierile purtate anul trecut de CSALB, solutionarea amiabila a fost initiata de banci, acestea fiind cele care au invitat consumatorii la conciliere. Acest lucru s-a intamplat dupa ce bancile si-au studiat mai atent propriile portofolii de clienti. Observand in unele cazuri intarzieri la plata ratelor sau litigii in instanta, bancile au preferat sa isi indrume clientii sa completeze o cerere de renegociere a contractului pe site-ul CSALB. Astfel, se ajunge mult mai rapid la un compromis.
„In al 8-lea an de activitate operationala a CSALB observam un <next level> in activitatea de conciliere: trei banci, dintre care pentru una a devenit o practica frecventa, isi sfatuiesc clientii sa apeleze la conciliere. Desi completarea cererii de intrare in negociere ramane o vocatie a consumatorului, faptul ca institutia de credit face primul pas si ii recomanda rezolvarea amiabila dovedeste responsabilitate sociala si deschidere spre problemele consumatorilor din partea acestor institutii de credit”, spune pe aceasta tema Alexandru Paunescu, reprezentantul Bancii Nationale a Romaniei in cadrul CSALB.
“Este obiectivul pe care l-am avut chiar de la inceputul activitatii Centrului, acela ca bancile, din proprie initiativa, sa isi indrume clientii nemultumiti sau care intampina dificultati in respectarea contractelor, catre solutionarea alternativa, in afara instantelor de judecata, in situatiile in care nu pot ajunge la solutionarea bilaterala a diferendelor”, mai transmite el.
Alexandru Paunescu a explicat cu aceasta ocazie si de ce este atat de laudabila aceasta strategie noua a bancilor. "Din moment ce banca isi invita consumatorul la conciliere isi arata si disponibilitatea de a gasi o solutie favorabila la problema acestuia, iar timpul negocierii scade foarte mult. Dovada sta numarul negocierilor incheiate cu impacarea partilor. Daca in 2022 au fost 571 de situatii in care bancile si consumatorii s-au impacat, anul acesta vom ajunge la peste 650 de cazuri in care negocierile se incheie cu o solutie propusa de conciliatori si acceptata de ambele parti. Recomandam cu tarie ca si restul bancilor sa utilizeze aceasta metoda, sa isi pregateasca personalul din toate punctele de lucru pentru ca acesta sa indrume consumatorii spre solutionarea amiabila, iar concilierea sa devina o regula a institutiilor de credit, nu o exceptie”, spune el.
Pentru a reduce durata de solutionare a cererilor transmise de consumatori catre banci, prin intermediul aplicatiei online de pe site-ul CSALB, s-au implementat alerte pentru banci si consumatori. Astfel, in cazul in care timpul maxim de 15 zile de la trimiterea cererii este depasit fara un raspuns din partea bancii sau IFN-ului cu privire la acceptarea sau respingerea cererii de negociere, sistemul informatic trimite automat un mesaj de solicitare a unui raspuns, notificand in acelasi timp si consumatorul.
Citeste si: Romanii fac pace cu bancile: cum poti sa scapi de datoriile pe care nu le mai poti plati
Sursa foto: pexels.com
Ultimele NOUTATI
Situatia se repeta! Romania a avut cea mai ridicata rata din UE si in luna octombrie
Se scumpesc din nou ratele la banci, pentru creditele luate inainte de anul 2019
Partenerii nostri
Legea nr. 283/2024: stabilirea salariilor minime adecvate si noile OBLIGATII ale angajatorilor
A aparut Calendarul Contabilului Vesel 2025! Contine 12 caricaturi ce garanteaza hohote de ras!
Cum stabilim durata de amortizare pentru un mijloc fix second-hand
Atentie la modificarile referitoare la impozitul MICRO: Aspecte importante de retinut
Te-ar putea interesa si