CSALB considera ca amanarea ratelor este o masura insuficienta pentru multi consumatori
expirare amanare ratetermen amanare plataamanare plata rate
Din solicitarile transmise de consumatori, Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) a observat o serie de probleme cu care acestia deja se confrunta, chiar daca au beneficiat de amanarea platii ratelor pentru perioada maxima de 9 luni.
Potrivit CSALB, aceste probleme s-ar putea amplifica in perioada urmatoare. De aceea, bancile ar trebui sa fie pregatite pentru multe situatii in care consumatorii nu vor putea sa-si respecte obligatiile de plata conform noilor grafice de rambursare, chiar daca au beneficiat de amanarea platii acestor rate.
CSALB a primit pana acum aproximativ 250 de cereri in care consumatorii au solicitat, printre altele, si amanarea platii ratelor ca urmare a dificultatilor financiare generate de pandemie. Multi dintre acestia, fie nu se incadrau in conditiile cerute de reglementarile in domeniu (din cauza restantelor sau atingerii pragului maxim de 9 luni), fie solicitau bancii gasirea unor solutii in plus pentru depasirea dificultatilor financiare.
CSALB aminteste ca, astazi, expira termenul pana la care consumatorii pot trimite cereri de amanare a platii ratelor pentru cel mult 9 luni, potrivit moratoriilor legislative.
"Daca ar fi sa anticipam ce urmeaza dupa perioada in care consumatorii au avut posibilitatea de a solicita amanarea ratelor, putem spune ca bancile ar trebui sa fie pregatite pentru multe situatii in care consumatorii nu vor putea sa-si respecte obligatiile de plata conform noilor grafice de rambursare, chiar daca au beneficiat de amanarea platii acestor rate.
Intre cererile transmise CSALB sunt cazuri in care consumatorii solicita bancilor amanarea ratelor peste termenul maxim de 9 luni, motivand ca situatia lor financiara nu s-a imbunatatit.
Altii cer intreruperea procesului de amanare a platii ratelor dupa ce au estimat o inrautatire a situatiei lor viitoare, generata de costurile amanarii.
CSALB a primit, pana acum, aproximativ 250 de cereri in care consumatorii au solicitat, printre altele, si amanarea platii ratelor ca urmare a dificultatilor financiare generate de pandemie, dar si gasirea unor solutii in plus pentru depasirea dificultatilor financiare, nu doar o simpla amanare la plata.
Pe de alta parte, primim in continuare si multe cereri care vizeaza scoaterea consumatorilor din Biroul de Credit (534 de cereri in 2020 si 112 in 2021), semn ca multi consumatori vor sa solicite noi imprumuturi si nu se considera afectati de pandemie.
Asa cum am mai spus, fiind vorba de o legislatie speciala, astfel de cereri sunt clasate intr-o majoritate covarsitoare, ca urmare a refuzului bancilor de a intra intr-o astfel de conciliere.
Recomandarea noastra catre consumatori, mai ales ca astazi este si Ziua Mondiala a drepturilor consumatorilor, este sa se informeze temeinic inainte de a lua orice decizie care implica finantele personale. Pe site-ul nostru, am creat o pagina noua in care vor gasi simplificate toate metodele prin care pot trimite cereri de negociere cu bancile", a declarat Alexandru Paunescu, presedintele Colegiului de Coordonare al CSALB.
Conform CSALB, daca puteau obtine amanarea ratelor printr-o solicitare direct catre banca, unii consumatori s-au adresat CSALB si au obtinut beneficii in plus datorita negocierii.
Sunt si consumatori care nu se incadrau in conditiile cerute de reglementarile in domeniu (din cauza restantelor sau atingerii pragului maxim de 9 luni), dar au gasit o rezolvare cu ajutorul conciliatorilor Centrului.
"Din cazurile pe care le-am solutionat pot spune ca, dupa aceasta perioada de amanare, se impun masuri de restructurare a creditelor, cel putin in cazul consumatorilor care nu au depasit in cele noua luni problemele financiare.
Sunt multi care se afla inca in somaj si cred ca, in perioada urmatoare, timp de aproximativ un an, va fi un aflux de consumatori care vor cere o restructurare a creditelor cu scopul de a diminua rata lunara. Comerciantii ar trebui sa se pregateasca pentru solicitari de acest fel la care pot raspunde prin eliminarea unor comisioane sau reducerea marjei de dobanda.
Chiar daca se va ajunge la situatia in care consumatorul sa plateasca mai multa dobanda la finalul creditului, multi vor opta pentru asta in schimbul diminuarii ratei lunare. Am observat ca multi consumatori nu au inteles exact ce presupune amanarea platii ratelor, iar altii nu stiau ce sa ceara bancii. Probabil cei mai castigati au fost cei care s-au adresat CSALB si au putut primi explicatii de la conciliatorii Centrului", a declarat Camelia Popa, conciliator.
"Este interesant ca unii consumatori, care initial au vazut doar avantajele amanarii ratelor, au revenit asupra deciziei dupa ce au realizat si costurile implicite. A fost unul dintre cazurile pe care le-am solutionat. Cred ca a fost o oarecare precipitare a oamenilor, mai ales ca procedura legislativa nu a luat in calcul si optiunea consumatorilor de a renunta la decizia initiala. Bancile au intrat oarecum intr-o inertie a avizarii acestor cereri, consumatorii au sperat ca rezolva problema repede, dar efectele s-au agravat in unele cazuri.
Citeste si:
Piata de capital din Romania, crestere de 18%, in 12 luni
Din fericire, CSALB si-a dovedit utilitatea inca o data, mai ales ca avem de-a face cu situatii particulare, care cereau solutii pe care legiuitorul sau bancile nu le-au putut lua in calcul. Poate ca ar fi trebuit imaginate si scenarii pentru astfel de situatii, iar oamenii sa fie in cunostinta de cauza. Totusi, in ultima instanta, nu totul poate fi prevazut. Tocmai de aceea rolul CSALB care este capabil sa reactioneze si sa gaseasca solutii punctuale, devine vital", a spus Septimiu Stoica, conciliator.