CSALB a primit 972 de cereri de conciliere adresate bancilor. O banca a sters o datorie de 43.000 de franci elvetieni
stergere datorii banciconcilieri csalbconcilieri bancistergere credit franci
De la inceputul anului si pana pe 23 iunie 2020, Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) a primit 972 de cereri adresate bancilor si 255 cereri adresate IFN-urilor. Pana acum, 247 de cereri au fost acceptate pentru negociere de catre banci si doar 11 de catre IFN-uri.
La acestea se adauga 120 de cereri solutionate amiabil (banci si IFN-uri), dupa sesizarea CSALB (aceste cereri nu au mai intrat in procedura de negociere, intelegerea dintre cele doua partis-a realizat direct).
Restul cererilor sunt in faza de analiza sau au fost respinse de catre banci/IFN-uri din cauze obiective sau in mod nejustificat. In ultimii patru ani, beneficiile obtinute de consumatori in urma negocierilor depasesc 3 milioane de euro.
Aproximativ 20% dintre cazurile solutionate de CSALB au beneficii ce depasesc 5.000 de euro si au fost obtinute prin reduceri sau stergeri integrale de sold, scaderea comisioanelor sau a dobanzilor si/sau restituirea unor sume incasate in trecut.
Anul trecut, CSALB a inregistrat cel mai mare numar de cereri si dosare (cereri acceptate pentru negociere) din cei 4 ani de activitate: 2.117 de cereri, 664 de dosare (cereri acceptate pentru negociere) si 244 intelegeri amiabile (intelegeri directe intre parti, dupa sesizarea CSALB).
Anul acesta pare a fi anul recordurilor in materie de valoare a beneficiilor obtinute de consumatori: recordul valoric in lei (298.000 lei stersi din datoria unui bucurestean) si recordul in franci elvetieni (52.000 franci elvetieni stersi din datoria unui consumator din Oradea) - ambele obtinute in luna ianuarie.
O banca a sters peste 43.000 de franci elvetieni si a inchis creditul unei familii din Bucuresti
Potrivi CSALB, bancile continua sa faca importante concesii consumatorilor care se adreseaza Centrului. Chiar daca starea de urgenta a ingreunat activitatea si a prelungit timpul de negociere si de solutionare a unor cazuri, in aceasta perioada, au fost si vesti bune pentru consumatori.
Cazul unei familii din Bucuresti exemplifica atat solutiile care pot fi obtinute in cadrul CSALB, cat si contributia conciliatorilor in procesul de negociere, precum si activitatea propriu-zisa in concilierea online, care a devenit o obisnuinta in perioada restrictiilor sanitare.
Astfel, o familie cu trei copii, care isi achita cu greutate ratele la doua credite denominate in franci elvetieni la doua banci diferite, a obtinut in cadrul Centrului stergerea completa a unei datorii si reducerea cu 30% a unui alt imprumut. Toate acestea s-au intamplat in mai putin de jumatate de an din momentul depunerii primei cereri.
Persoana careia bana i-a sters creditul arata ca a descris conditia familiei si a atasat cererii fotografii ale documentelor justificative pentru situatia dificila, dupa ce, in trecut fusese parte in procese colective, individuale, insa nu a obtinut niciun rezultat.
"Sprijinul oferit de banci consumatorilor aflati in situatii dificile nu poate decat sa ne bucure. Sunt aproape 250 de cazuri incheiate deja cu impacarea dintre consumatori si banci de la inceputul anului, in conditiile in care am trecut si inca trecem printr-o perioada dificila, in care institutiile financiar-bancare au fost asaltate cu sute de mii de cereri de suspendare a ratelor.
Iata ca, dincolo de aceste probleme, bancile au ridicat si stacheta in ceea ce priveste principiile concilierii, intelegerea amiabila
cu consumatorii si flexibilitatea in negociere. Cele mai mari banci din sistem si-au indrumat clientii catre aceasta metoda extra-judiciara, iar rezultatele se vad. Cu toate astea, vedem si o lipsa de mobilizare greu de inteles din partea IFN-urilor.
Desi consumatorii au trimis peste 240 de cereri adresate IFN-urilor, de la inceputul anului, doar 11 cereri au fost acceptate pentru negociere", a declarat Alexandru Paunescu, presedintele Colegiului de Coordonare al CSALB.
CSALB este o entitate infiintata ca urmare a unei Directive europene si intermediaza gratuit si in mai putin de trei luni negocierea dintre consumatori si banci sau IFN-uri pentru contractele aflate in derulare.
Consumatorii din orice judet al tarii pot trimite cereri catre CSALB completand un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro.
Daca banca accepta intrarea in procedura de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaboreaza cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialisti in Drept, cu expertiza in domeniul financiar-bancar. Totul se rezolva amiabil, iar intelegerea partilor are puterea unei hotarari in instanta.
Foto: youtube.com