Conciliere inainte de toate. CSALB lanseaza o campanie care popularizeaza metoda concilierii si rezolvarii conflictelor in afara instantelor de judecata
conciliere banci clienticampanie csalbconflicte bancilitigii banci
CSALB lanseaza campania Conciliatorii, care popularizeaza in randul consumatorilor si institutiilor financiar-bancare metoda concilierii si rezolvarii conflictelor in afara instantelor de judecata.
Beneficiile solutiilor de tipul win-win, rezultate in urma negocierilor pe marginea contractelor existente, reprezinta argumentul principal ale acestei campanii de informare.
In interviurile video, #Conciliatorii dau sfaturi si recomandari pentru consumatorii si bancile care ajung sa negocieze in cadrul CSALB imbunatatirea unui contract existent sau rezolvarea unor neintelegeri.
Cum trebuie abordata negocierea cu banca? Care sunt limitele si avantajele negocierii pentru ambele parti? Care sunt cazurile care isi gasesc rezolvare cel mai repede? Acestea sunt cateva dintre detaliile dezvaluite de #Conciliatorii care conduc aceste discutii.
Concilierea reechilibreaza contractele
Campania prezinta recomandari pentru consumatori si banci/IFN-uri, detalii despre modul in care decurg negocierile in cadrul CSALB si exemple de situatii intalnite in dosarele solutionate. in plus, interviurile video care sustin campania ii prezinta pe conciliatori prin prisma calitatilor profesionale si umane pe care acestia le au.
"Filosofia concilierii este noua in Romania, dar incepe sa isi faca tot mai mult loc in mentalul colectiv. Iar asta se intampla datorita unui lucru foarte interesant: daca in instanta litigiile sunt judecate dupa litera legii, la CSALB sunt judecate in echitate. Mai exact, conciliatorii incearca sa repuna partile in echilibru.
Pentru noi, la CSALB, aceasta campanie este si un motiv de mandrie profesionala, deoarece conciliatorii sunt profesionisti, oameni avand cariere impresionante, avocati de renume, profesori universitari, fosti judecatori sau presedinti de institutii in domeniul financiar. Expertiza pe care ei o aduc in dosarele de conciliere ar trebui sa reprezinte pentru consumatori si banci un garant si un argument in sine pentru corectitudinea, impartialitatea si eficienta procedurii derulate in cadrul Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar", a declarat Alexandru Paunescu, membru al Colegiului de Coordonare CSALB.
Recomandari pentru consumatorii care intra in negociere cu bancile
Conciliatorii CSALB au explicat ca multi dintre consumatori spera ca un conciliator sa se substituie unui judecator si sa emita o hotarare care sa oblige banca. Insa, in cadrul concilierii, se face efectiv o negociere, conciliatorul este un canal de comunicare intre consumator si banca.
Sfatul cociliatorilor pentru consumatori este ca ar trebui sa nu gandeasca, in primul rand, prin prisma a cat pot castiga, ci prin prisma a ceea ce ar putea pierde.
In primul rand, consumatorul trebuie sa stie ca nu are costuri, spre deosebire de instanta de judecata, unde taxele sunt impovaratoare, la care se adauga costuri pentru expertize sau pentru avocati.
De asemenea, consumatorii trebuie sa ia in calcul ca propunerea pe care o fac in cererea catre CSALB este, din punctul de vedere al negocierii, maximum pe care si-l doresc, iar negocierea se poate bloca daca sunt inflexibili.
Recomandari pentru bancile care accepta intrarea in procedura concilierii
Potrivit conciliatorilor, exista banci foarte flexibile, care au infiintat un departament special pentru concilierile prin CSALB, care au bugete special aprobate pentru situatiile acestea, dar sunt si banci care arata ca au facut o statistica la nivelul bancii si, iar daca banca ar fi data in judecata, ar avea sanse de 70%-80% sa castige.
In schimb, bancile ar trebui sa accepte ca, de-a lungul perioadei de derulare a contractului, situatia financiara a consumatorului se poate schimba, sa accepte acest lucru in acelasi mod in care consumatorul a acceptat regulile bancii la semnarea contractului.
In acelasi timp, conciliatorii au constatat ca bancile reactioneaza pozitiv la cazurile sociale. Desi, nu intotdeauna sunt de acord cu stergerea intregii datorii, propus o reesalonare, o perioada de gratie sau chiar micsorarea semnificativa a soldului. Nu au fost cazuri sociale in care banca sa spuna: "Eu trebuie sa-mi iau toti banii!"
Experii mai arata ca bancile trebuie sa inteleaga ca este nevoie de foarte multa suplete in gandire, ca trebuie sa accepte solutii care, la prima vedere, par favorabile consumatorului. De fapt, aceste solutii sunt favorabile si bancii pentru ca isi pastreaza clientul.
Ce este concilierea?
Conciliatorii considera ca esenta concilierii este cautarea unei cai de compromis. Nimeni nu poate avea 100% dreptate 100%, si nimeni nu se poate astepta ca partea cealalta sa respecte 100% pozitia celuilalt. Astfel, este in beneficiul tuturor sa fie o dreptate impartita.
De asemenea, partile nu trebuie sa vina cu asteptari doar de la celalat, pentru ca este vorba despre echitate, iar beneficiile nu se pot obtine doar de catre o parte.
In conciliere, participarea este voluntara pentru ambele parti. In plus, fiecare se poate retrage din procedura cand vreai. In al treilea rand, se poate refuza solutia propusa de conciliator, dar ce este cel mai important, se poate contribui la construirea unei solutii care, daca nu da satisfactie 100%, macar poate sa dea o satisfactie de 80%, de 60%, de 50%, oricum, nu de 0%.