Clientii acestei banci vor primi bani inapoi de la institutie: cum s-a ajuns aici
amenda anpc raiffeisenrestituire comisioane raiffeisenrestructurare credite
ANPC a amendat Raiffeisen Bank cu 100.000 de lei pentru ca nu a aplicat o decizie a instantei privind practicile comerciale incorecte in privinta restructurarii creditelor si restituirea comisioanelor incasate ilegal. Banca va incheia, in aceasta luna, calcularea si rambursarea banilor la creditele pentru care a majorat dobanzile prin incorporarea comisionului de administrare in marja, relateaza profit.ro.
Banca sustine ca a actionat tot timpul in avantajul clientilor.
Raiffeisen a restructurat creditele a 14.000 de clienti reducand ratele, o scurta perioada, dupa care le-a crescut, fapt care a majorat totalul de rambursat, si a inclus contravaloarea comisionului de administrare in marja de dobanda, operatiune considerata incorecta de ANPC si de instante.
ICCJ a respins apelul banci care contesta un ordin al ANPC din 2014 care solicita incetarea practicii.
Vladimir Kalinov, vicepresedinte de retail la Raiffeisen Bank, a declarat pentru Profit.ro ca ordinul respectiv nu mai produce efecte, pentru ca banca nu mai restructureaza creditele in acelasi mod inca de atunci.
Nici recentul ordin al ANPC nu produce efecte, fiind suspendat de o contestatie in instanta. Potrivit oficialului, banca a procedat in interesul clientilor cand a facut restructurarile si nu are nicio obligatie legala sa restituie sume catre acestia, dar o va face voluntar si din ratiuni comerciale.
Amenda de 100.000 de lei a fost aplicata Raiffeisen Bank dupa ce banca nu a respectat o decizie definitiva a justitiei, care a decis, in februarie 2020, ca Raiffeisen a comis o practica comerciala incorecta cand a marit unilateral dobanzile clientilor care solicitau restructurarea creditelor.
Totalul sumelor retinute incorect ar putea depasi 10 milioane de euro
Potrivit ANPC, aproximativ 14.000 de clienti beneficiari de credite au fost afectati de practica comerciala incorecta a Raiffeisen Bank.
ANPC precizeaza ca Raiffeisen Bank nu a pus in practica decizia instantei de judecata timp de aproape 1 an si 7 luni de la emiterea acesteia.
Initial, in iulie 2014, presedintele ANPC a emis un ordin prin care a dispus incetarea practicii comerciale incorecte ce consta in decizia unilaterala de a mari, la momentul restructurarii creditelor, marjele din componenta dobanzii, prin introducerea in marjele de dobanda a comisionului de administrare la care banca a renuntat expres prin actele aditionale semnate cu clientii.
In februarie 2020, instanta de judecata a emis hotararea definitiva prin care practica bancii a fost stabilita ca fiind contrara diligentelor profesionale.
Conform ANPC, instanta a constatat ca banca a profitat de dificultatile financiare ale consumatorilor care nu aveau posibilitatea de plata a ratelor creditului, astfel incat cu ocazia restructurarii, dupa o perioada scurta in care ratele aveau o valoare redusa, banca a marit nejustificat dobanzile percepute, determinand consumatorii sa incheie actele aditionale si prin crearea aparentei unui beneficiu constand in renuntarea Raiffeisen Bank la incasarea comisionului de administrare, in realitate costul creditului nefiind diminuat din moment ce reducerea determinata de renuntarea la comisionul de administrare a fost depasita de majorarea produsa de modificarea dobanzii.
ANPC subliniaza ca sumele retinute incorect de Raiffeisen Bank nu au fost inca restituite clientilor prejudiciati. Sumele retinute incorect ar putea depasi 10 milioane de euro.