Clauzele cuprinse in contractele de servicii financiare nebancare pot fi abuzive
razvan dincarazvan dinca & asociatiianpcmanaging partnercod de procedura civilaprotectia consumatorului
Joi, 21 noiembrie, in cadrul Conferintei Nationale ALB - Romania, Editia a IX-a, cu titlul, Relansarea creditarii economiei prin reconstructia increderii in institutiile financiare nebancare, desfasurata la Hotel Intercontinental Bucuresti, Razvan Dinca Managing Partner SCA Razvan Dinca & Asociatii a oferit un punct de vedere pertinent privind Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre profesionisti si consumatori, in special in cazul contractelor de servicii financiare nebancare.
Legea nr. 193/2000 transpune in legislatia nationala Directiva nr. 93/13/CEE, aplicabila tuturor contractelor incheiate intre profesionisti si consumatori avand ca obiect vanzarea de bunuri sau prestarea de servicii. Potrivit Legii, o clauza contractuala va fi considerata abuziva in cazul in care sunt indeplinite, in mod cumulativ, urmatoarele 3 conditii:
clauza nu a fost negociata direct cu consumatorul;
clauza creeaza un dezechilibru semnificativ intre drepturile si obligatiile partilor;
clauza este contrara bunelor credinte.
“Practica judiciara europeana a statuat ca instantele au dreptul sa invoce din oficiu nulitatea contractului determinata de caracterul presupus abuziv al unei clauze. In continuare, in vederea respectarii principului contradictorialitatii, instantele trebuie sa puna in discutia partilor posibilitatea anularii contractului, urmand ca pe baza probelor administrate, fie sa constate caracterul abuziv al clauzei si, indirect, sa dispuna anularea acesteia, fie sa mentina contractul ca fiind incheiat cu respectarea dispozitiilor legale”, declara Razvan Dinca Managing Partner SCA Razvan Dinca & Asociatii (FOTO).
Sanctiunea inserarii unei astfel de clauze intr-un contract incheiat intre un consumator si un profesionist este nulitatea absoluta partiala a contractul incheiat. Legislatia in vigoare confera doar consumatorului dreptul de a cere rezilierea in cazul in care contractul nu isi mai poate produce efectele ulterior eliminarii clauzelor abuzive. Textele sunt astfel redactate incat lasa sa se inteleaga ca profesionistul este obligat sa mentina contractul si sa continue sa isi execute obligatiile chiar si in eventualitatea in care obligatiile sale ar deveni excesiv de oneroase.”, a adaugat Razvan Dinca.
Modificarile introduse prin Legea 76/2012 de punere in aplicare a noului cod de procedura civila, in vigoare de la 1 octombrie 2013, obliga instanta sesizata printr-o cerere formulata de catre ANPC sau de catre asociatiile pentru protectia consumatorului sa impuna profesionistului sa modifice nu doar contractul cu privire la care a fost sesizata, ci toate contractele aflate in curs de executare precum si contractele preformulate. Noua reglementare este limitata si lacunara in privinta mijloacelor de aducere la indeplinire a hotararilor judecatoresti avand un asemenea dispozitiv.