Cinci criterii luate in considerare de romani cand vor sa devina clientii unei banci
criterii alegere banciservicii banciconcurenta bancibanci romania
Pe piata bancara din Romania, concurenta este tot mai mare, institutiile de credit facand tot posibilul pentru a atrage tot mai multi clienti, mai ales ca acestia pot apela la serviciile mai multor banci. Studiul "Digitalizarea sistemului bancar in perceptia romanilor" realizat de IRES, la comanda Asociatiei Romane a Bancilor si-a propus sa afle care sunt criteriile pe care le iau in considerare romanii atunci cand aleg o banca.
Concluzia este ca increderea pe care o inspira, dobanda, comisioanele aplicate, proximitatea fata de locuinta si
renumele bancii reprezinta cele mai importante aspecte pe care le iau in calcul romanii cand aleg sa lucreze cu o banca.
Pentru deschiderea unui cont bancar, din analiza individuala a criteriilor, rezulta ca 82% dintre respondenti considera ca existenta unei sucursale in apropiere este foarte importanta si destul de importanta, 79% apreciaza ca fiind foarte si destul de importante costurile serviciilor sau produselor contractate, iar, pentru 69%, este foarte important si destul de important accesul la servicii si produse bancare la distanta, prin canale digitale.
Aproximativ 71,7% dintre barbati considera foarte si destul de importanta posibilitatea de acces la servicii si produse bancare la distanta, prin canale digitale.
Tinerii cu varste intre 18-35 de ani sunt cei mai interesati de posibilitatea de acces la servicii si produse bancare la distanta, prin canale digitale, cu o pondere de 85,3% din totalul respondentilor la acest nivel de varsta, si doar 60% dintre persoanele cu varsta intre 51-65 de ani considera foarte important acest aspect.
De asemenea, recomandarea serviciilor unei banci de catre prieteni sau familie este foarte importanta in proportie de 26%, fiind cotata aproape in mod similar cu recomandarea serviciilor de catre un agent (27%).
Media generala acordata de romanii care utilizeaza produse si servicii bancare institutiei de credit cu care lucreaza cel mai mult este 8,54. 80% dintre respondentii care utilizeaza produse si servicii bancare au acordat note intre 8 si 10 bancii cu care lucreaza cel mai mult.
Totodata, 39% dintre utilizatorii de produse si servicii bancare s-au declarat foarte multumiti de relatia pe care o au cu banca cu care lucreaza cel mai mult si au acordat nota 10; 19% au notat cu 9 si 22% cu 8.
Relatia clientilor cu banca cu care lucreaza cel mai mult a fost evaluata cu note de la 1, in care intra clientii foarte nemultumiti, la 10, unde clientii s-au declarat foarte multumiti.
In categoria clientilor foarte nemultumiti, intra 1% dintre respondenti. 9% dintre clienti au acordat nota 7, iar restul de 10% dintre respondenti au acordat note mai mici.
Majoritatea romanilor lucreaza cu o singura banca
62% dintre respondentii care utilizeaza produse si servicii financiare au declarat ca lucreaza cu o singura banca, 29% cu doua institutii de credit, 7% la trei banci, in timp ce 2% interactioneaza cu patru sau mai multe institutii de credit; 66% dintre femei prefera sa lucreze cu o singura banca, in timp ce proportia barbatilor este de 58,5%.
Peste 80% dintre respondenti si-au exprimat acordul total privind afirmatiile ca angajatii bancilor respecta mereu termenele privind solicitarile depuse, au fost in masura sa solutioneze toate problemele care au aparut, iar comportamentul angajatilor bancii le inspira incredere. Doar 1% dintre clienti s-au aflat in dezacord total.
Peste 71% dintre clientii chestionati au fost de acord total cu privire la faptul ca serviciile bancare pot fi accesate cu usurinta de pe internet sau telefon mobil, toate serviciile de care au nevoie sunt disponibile la aceeasi unitate bancara si ar recomanda serviciile bancii rudelor, prietenilor si cunoscutilor.
La nivel national, 67% dintre romani utilizeaza produse si servicii bancare de orice fel.
Aproximativ 79% dintre utilizatorii de produse si servicii bancare folosesc un cont curent (inclusiv card de salariu), 16% au un imprumut de nevoi personale, 11% au un credit imobiliar sau ipotecar in derulare, 36% detin un card de credit (card de cumparaturi), iar 7% dintre respondenti au overdraft.
In ceea ce priveste economisirea, 14% dintre respondenti au depozite bancare si tot 14% au conturi de economii. Un client poate utiliza simultan mai multe produse si servicii bancare.
Sondajul de opinie a fost realizat in decembrie 2020 pe un esantion de 1.479 de respondenti adulti, dintre care 1.158 sunt utilizatori de servicii bancare, eroarea maxima tolerata fiind de +/- 2,8%.