BNR: Bancile, intre restante si cazuri aberante de abuzuri
bnrcintezareclamatieprovizioane
Provizioanele pe standarde RAS facute de banci au ajuns la aproape 39,2 miliarde lei, la finele anului trecut, in conditiile in care, in aceeasi perioada a alui 2012 erau de 30,75 miliarde lei.
Potrivit directorului Directiei Supraveghere din BNR, Nicolae Cinteza, s-a efectuat un control asupra primilor 500 de clienti pentru care fiecare banca a facut provizioane pentru a vedea daca toate calculele au fost corecte.
“Provizioanele nu erau facute corect, acesta este concluzia la care a ajuns BNR dupa ce a verificat primele 500 de cazuri de la fiecare banca. Trebuia sa incepem o batalie cu toate bancile dupa ce am verificat si daca faceam asta devenea necredibil totul”, a mai spus Cinteza, care a afirmat ca din acest motiv s-au ales alte solutii pentru remedierea situatiei.
Situatia creditelor neperformante la finele anului trecut arata ca acestea insumeaza 35,166 de miliarde de lei, iar aici vorbim de situatia creditelor care nu au mai fost platite de 360 de zile.
Totalul creditelor care au intrat in analiza BNR se ridica la 220,8 miliarde de lei, iar rata recalculata a creditelor neperformante este de 17,41%.
Cazuri aberante ale bancilor
Cinteza a mai afirmat ca verifica in fiecare zi dosarul care ii este pus pe masa cu reclamatii, pentru ca acolo afla unele dintre cele mai interesante lucruri despre banci. Acesta a dat si un exemplu al unei banci care a incercat sa „jupoaie” un client ce venise sa isi scoata banii dintr-un depozit.
„Dupa ce am citit cazul nu pot sa va spun ce a fost la gura mea”, a mai afirmat oficialul prezent la un eveniment financiar organizat de Piata Financiara si Finmedia.
Cazul se referea la un client care avea un depozit in lire sterline.
Intr-o zi acesta a venit sa isi scoata 500 de lire, dar regulile bancii spun ca pentru sume mai mari de 500 de euro trebuie sa anunti banca in prealabil, mai ales ca unele agentii nu au atatea lire sterline in casierie.
Dupa ce i s-au aratat conditiile generale pe care omul le semnase, a fost de acord sa vina a doua zi la ora 13. S-a prezentat la banca, iar cei de acolo i-au spus ca inca nu au banii, sa vina mai tarziu.
A plecat acasa si apoi a primit un mail la ora 16.30 in care era anuntat ca daca nu se prezinta pana la inchiderea bancii (17.00) va fi taxat din bani cu 0,25% pentru pastrarea banilor peste zi de catre banca.
Clientul a facut reclamatie si asa a aflat despre caz si directorul din BNR.