Beneficii record din negocierile dintre clienti si banci, in cadrul CSALB
tranzactii csalbdemersuri csalbnegocieri csalbrolul csalbnegocieri steregere credite
In 2020, valoarea medie a beneficiilor obtinute in cadrul negocierilor intermediate de Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) a crescut cu aproape 40%, pana la 3.700 de euro. Anul trecut, beneficiile totale rezultate din negocierile consumatori-banci, au depasit 1,3 milioane de euro, fiind cele mai mari din cei cinci ani de activitate ai CSALB.
Valoarea beneficiilor obtinute din negocierile consumatori-banci/IFN in perioada 2016-2020 a depasit 4 milioane de euro. Numarul cererilor conforme inregistrate in 2020 marcheaza o crestere cu aproximativ 18% in raport cu anul 2019.
Numarul dosarelor (cereri acceptate de banci/IFN spre negociere in 2020 fata de 2019) a inregistrat o scadere de 14%, iar numarul cererilor solutionate amiabil in 2020 (direct de parti, dar dupa sesizarea CSALB), a inregistrat o crestere cu 32% fata de 2019.
Procentul cererilor clasate din total a scazut la 28%, in 2020, de la 31%, in 2019, si 45%, in 2018. Multe cereri au fost clasate din motive obiective. Astfel, 435 de cereri au fost respinse de banci pentru ca se refereau la radierea din Biroul de Credit, erau solicitari referitoare la creditele Prima Casa, prima de stat, creante cesionate, adica se refereau la situatii pentru care exista legislatii speciale.
In cazul a 260 de cereri clasate de banci, CSALB considera ca motivele de respingere invocate sunt nejustificate.
In 2020, consumatorii au trimis catre IFN-uri 576 cereri. Doar 22 de cereri s-au transformat in dosare (au fost acceptate pentru negociere). Alte 63 de cereri au fost solutionate amiabil (fara parcurgerea procesului de conciliere).
In conditiile reducerii numarului de dosare si recordului valoric in ce priveste beneficiile obtinute anul trecut, a crescut valoarea medie a beneficiilor per dosar finalizat prin impacarea partilor (hotarare). Daca, in 2019, valoarea medie per hotarare era de 2.700 de euro, in 2020, a fost de 3.700 de euro. Potrivit CSALB, 69% dintre dosarele incheiate prin impacarea partilor au valoarea beneficiilor sub 5.000 de euro, fata de 82%, in 2019. Pentru 31% dintre dosarele incheiate prin impacarea partilor, valoarea beneficiilor depaseste 5.000 de euro, fata de 18%, in 2019.
"Toate mesajele noastre din ultimul an catre consumatori au indemnat la prudenta fata de amanarea ratelor si au amintit de beneficiile negocierii in cadrul CSALB, in situatia in care problemele se mentin si dupa perioada celor 9 luni de amanare.
Anul trecut, numarul cererilor adresate CSALB a crescut, iar cel al dosarelor a scazut deoarece moratoriile legislative si private au trimis consumatorii direct la banci, aceasta fiind cea mai simpla cale de rezolvare.
Pe de alta parte, in cadrul CSALB, atat beneficiile cat si valoarea medie a dosarelor au crescut, semn ca avem mai multe negocieri in care bancile sunt dispuse sa faca concesii mai mari consumatorilor.
Speram ca acest trend sa se consolideze in 2021, iar exemplul bancilor deschise spre astfel de solutii sa fie luat atat de IFN-uri, cat si de bancile mai putin dispuse sa negocieze cu clientii lor persoane fizice”, a declarat Alexandru Paunescu, presedintele Colegiului de Coordonare al CSALB.
Recomandarile CSALB pentru 2021
Consumatorii pot considera ca solutia generala, pentru orice problema intampina in relatia cu banca sau IFN-ul, este solicitarea unei negocieri cu institutia financiara, in cadrul CSALB.
Consumatorii trebuie sa fie atenti la costurile asociate amanarii ratelor. Cei care nu se incadreaza in conditiile Ordonantei (au restante, au depasit termenul de 9 luni, au contractul de credit semnat dupa 30 martie 2020) sau constata, de pe acum, ca nu vor putea plati rata dupa expirarea perioadei de amanare, se pot adresa CSALB. Important este sa nu inregistreze intarzieri la plata in raport cu banca.
In plus, moratoriile legislative ofera solutionare standard pentru toti consumatorii. Solutiile obtinute in cadrul CSALB sunt personalizate. De aceea, consumatorii nu trebuie sa compare propria situatie cu solutiile obtinute de alti consumatori, ci sa solicite in cadrul negocierilor o rezolvare adaptata propriilor nevoi.
CSALB recomanda bancilor sa mentina sau sa creasca implicarea in concilierea disputelor pe care le pot avea cu clientii lor, persoane fizice, prin intermediul CSALB si sa colaboreze cu Centrul, mai ales in contextul crizei sanitare.
CSALB considera ca este important si oportun orice sprijin pe care o banca il poate oferi unui consumator, indiferent ca o face ca urmare a aplicarii cadrului normativ actual, dupa analiza unei cereri transmise prin intermediul CSALB sau daca negociaza direct cu consumatorii si obtin impreuna o solutie amiabila.
Conform CSALB, clasarea cererii ar trebui sa fie ultima optiune. Centrul a remarcat ca, in 2020, rata de clasare in cadrul CSALB, pentru tot sistemul bancar, este in scadere: 28%, fata de 31%, in 2019.
Vestea buna este ca media cererilor clasate nejustificat de primele 5 banci (in ordinea numerica a cererilor primite) este de 17%, un procent mai bun decat cel recomandat de CSALB, in 2019, de maximum 20%.
CSALB recomanda, pentru acest an, ca toate institutiile financiar-bancare si nebancare sa aiba ca obiectiv acest plafon maxim de clasare de 20%, mai ales ca acest lucru ar consolida incredere consumatorilor in sistemul financiar-bancar.
Centrul atrage atentia ca, in randul IFN-urilor, exista inca inertia de a nu da curs negocierilor solicitate de clientii lor. Acest fapt vine, probabil, si din valoarea mai mica a contractelor de credit din aceasta piata, comparativ cu piata bancara.
Dar nu suma beneficiilor trebuie sa fie un criteriu de acceptare a concilierii, ci multumirea consumatorului si fidelizarea acestuia. Exista si exemple pozitive in piata IFN-urilor. Astfel, Provident s-a angajat pentru un parteneriat mai consistent in 2021 cu CSALB.
La o astfel de colaborare, CSALB invita si celelalte IFN-uri, sa vada concilierea relatiei cu clientii drept o strategie de business pe termen lung. Anul trecut, doar doua IFN-uri au acceptat negocierea cu consumatorii (Credit Europe Ipotecar IFN si Axi Finance IFN).
CSALB este o entitate infiintata ca urmare a unei Directive europene si intermediaza gratuit si in mai putin de trei luni negocierea dintre consumatori si banci sau IFN-uri pentru contractele aflate in derulare.
Consumatorii din orice judet al tarii pot trimite cereri catre CSALB completand un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Daca banca accepta intrarea in procedura de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaboreaza cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialisti in Drept, cu expertiza in domeniul financiar-bancar. Totul se rezolva amiabil, iar intelegerea partilor are puterea unei hotarari in instanta. Mai multe informatii despre activitatea Centrului puteti obtine si la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).