In 2022, spre ingrijorarea specialistilor, tentativele de fraudare a conturilor bancare s-au inmultit peste masura. Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar a anuntat, spre exemplu, la finalul anului trecut ca a inregistrat 46 de cereri pe aceasta tema, observand astfel un trend crescator al numarului de cereri in ultima luna a anului. Nu este nicio mirare insa in asta, luna decembrie fiind si luna in care tranzactiile online cresc. Din pacate pentru cei pagubiti, bancile au acceptat doar o treime dintre aceste cereri.
In cazul multor situatii de acest fel, bancile refuza aceste cereri invocand faptul ca banca este tert fata de obligatia de restituire sau ca platile au fost facute de catre consumatori care si-au divulgat informatiile personale si au introdus singuri datele de securitate.
„Problematica fraudarii conturilor, a cardurilor sau furtul datelor personale atrage o mare responsabilitate atat din partea consumatorilor, cat si a bancilor. Consumatorilor le recomandam sa isi verifice mai des contul. Daca nu au aplicatii de online banking prin care pot face acest lucru de la distanta, o metoda ar fi si accesarea serviciilor de notificare prin sms a platilor efectuate din cont”, a transmis legat de acest subiect Alexandru Paunescu, reprezentant al BNR.
Infractorii cibernetici se folosesc in ziua de astazi de metode din ce in ce mai inovative de a ii pacali pe oamenii cinstiti. Spre exemplu, se pot folosi de e-mail-uri prin care ii anunta pe oameni ca au castigat un cadou in urma unui concurs la care nici nu au participat. Apoi, oamenii sunt rugati sa isi introduca datele bancare intr-un formular prin care toate aceste informatii sunt furate. De asemenea, infractorii cibernetici pot folosi site-uri clonate care copiaza exact site-urile originale.
Infractorii cibernetici pot apela insa si la alte mesaje, care implica spre exemplu mesaje pe telefon sau pe conturile de social-media, avand atasate link-uri care conduc catre diverse site-uri prin care datele personale pot fi furate foarte usor.
Toate aceste metode se folosesc de ceea ce inseamna phishing. Mai exact, consumatorii sunt indusi in eroare prin mesaje care par a fi transmise de banca sau de o institutie oficiala prin care li se solicita sa comunice informatii confidentiale. Oamenii trebuie sa stie ca nu trebuie sa dezvaluie niciodata numarul cardului, PIN-ul, codurile de utilizator sau de autentificare. De asemenea, bancile nu vor cere niciodata clientilor sa ofere date de activare, parole, coduri PIN sau orice alta informatie de acest fel.
Ultimele NOUTATI
Cum sa asortezi un lant din aur cu alte bijuterii de lux: secrete de stil pentru barbati
ANAF-ul a inceput sa taxeze averile nejustificate. Un roman nu a putut sa spuna de unde are 3,4 milioane lei
Inca o lovitura pentru Romania. Deficitul de cont curent, cel mai mare din UE. Ce inseamna acest lucru?
Partenerii nostri
Norme SSM pentru vizitatorii unei companii - ce demersuri vor face angajatorii?
Deducerea personala in 2025 - nivelul acesteia creste ca urmare a majorarii salariului minim
Suspendarea activitatii unei firme: Aspecte cheie de retinut
Tezaur 2025: Prima editie a programului debuteaza pe 13 ianuarie cu dobanzi de pana la 7,8% pe an
Este legal sa-ti fie fotografiat buletinul de catre politistii locali? Iata ce spune legea!
Acte necesare schimbare buletin
Sfaturi de baza pentru persoanele care vor sa deschida o afacere