Bancile si consumatorii au intrat in zodia impacarii. 80% dintre clientii care au negociat prin CSALB s-au inteles cu institutia de credit
succes negocieri csalbnegocieri banci debitorisolutii csalb
Dupa ce, in perioada de inceput a pandemiei, negocierile purtate de consumatori, reprezentanti ai bancilor si conciliatorii Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB), s-au desfasurat doar online si telefonic, de luna trecuta, acestea s-au reluat la sediul CSALB.
In primele sase luni din 2021, negocierile dintre consumatori si banci derulate in cadrul
CSALB s-au desfasurat intr-un ritm mult mai alert, iar numarul dosarelor finalizate cu impacarea partilor a crescut cu peste 80%, in comparatie cu prima jumatate a anului 2020.
La jumatatea anului, beneficiile rezultate din negocieri au depasit 800.000 de euro, cea mai mare suma semestriala de la infiintarea Centrului.
Nu mai putin de 95% dintre negocierile purtate in 2021 s-au incheiat prin acceptarea de catre consumatori si banci a solutiilor propuse de conciliatori.
Potrivit lui Alexandru Paunescu, presedintele Colegiului de Coordonare al CSALB, in 2021, se observa o disponibilitate mai mare a consumatorilor si a bancilor de a negocia si de a face unele compromisuri pentru pastrarea relatiilor contractuale, evitarea proceselor in instanta si pentru beneficiile obtinute de ambele parti.
Daca, in primele sase luni ale anul trecut, existau 116 negocieri incheiate cu impacarea partilor, anul acesta, sunt 211 cazuri in care partile s-au impacat, in primul semestru.
Astfel, 92% din dosarele de negociere formate anul acesta sunt deja solutionate, fata de doar 50% in aceeasi perioada a anului trecut, lucru care arata ca mecanismele de solutionare alternativa ale bancilor s-au perfectionat, iar disponibilitatea partilor de a ajunge la o intelegere este mai mare. La nivelul cererilor, situatia este asemanatoare cu cea de anul trecut, insa este nevoie de cateva recomandari pentru consumatori.
"Ei trebuie sa stie ca o cerere de negociere care este trimisa fara detalii minimale despre situatia creditului, a familiei sau imprumutatului, are sanse mici sa fie acceptata de banca. In schimb, o cerere detaliata, insotita si de copii ale documentelor justificative pentru situatia invocata, poate impulsiona calitatea actului de negociere si disponibilitatea bancilor de a veni cu solutii pentru rezolvarea problemelor semnalate de consumatori.
In plus, acest lucru l-ar ajuta si pe conciliator, cel care conduce negocierile, sa propuna o solutie mai buna, la finalul concilierii", a declarat Paunescu.
Creste ponderea cererilor adresate IFN-urilor
Numarul de cereri inregistrate in primul semestru din 2021 se mentine la un nivel aproximativ egal cu aceeasi perioada de timp din 2020. Afluxul de cereri este determinat, in continuare, de criza sanitara.
Multi consumatori au intrat in somaj sau activitatea lor a fost suspendata, ceea ce i-a determinat sa solicite fie aplicarea moratoriilor legale (in prima perioada a anului), fie identificarea unei solutii de reechilibrare a obligatiilor contractuale. Din totalul cererilor primite pana la finalul primului semestru din acest an, 781 vizau diverse spete in relatia cu banca, in vreme ce 448 vizau aspecte ale relatiei consumatorilor cu IFN-urile.
Ponderea cererilor adresate IFN-urilor este din ce in ce mai mare. Daca, in primul semestru din 2020, ponderea era de 22% din total, in aceeasi perioada de timp din 2021 ponderea este de 36%. Doar 3 cereri adresate IFN-urilor au fost acceptate spre negociere, in prima jumatate din 2021, fata de 11, in primul semestru al anului trecut.
In acelasi timp, numarul de cereri adresate bancilor a scazut de la putin peste 1.000, la 781, in primele sase luni din 2021.
Intre 1 ianuarie-30 iunie 2021, 103 cereri au fost solutionate amiabil de catre comercianti, dupa sesizarea CSALB (comerciantii au negociat direct cu consumatorii), respectiv 81 de cereri solutionate amiabil in relatia cu bancile si 22 cereri solutionate amiabil de catre IFN-uri.
Evolutia ultimilor ani indica o scadere semnificativa a numarului de cereri refuzate de banci, dintre cele inregistrate de CSALB de la 80%, in 2016, la 45%, in 2018, si 28%, in 2020.
In primele sase luni ale anului 2021, procentul cererilor clasate nejustificat de catre banci a scazut la 18% din totalul cererilor trimise, iar recomandarea CSALB catre banci si IFN-uri este ca procentul de clasare sa se mentina sub 20% pana la finele anului.
Potrivit CSALB, acesta este un obiectiv realizabil, cu atat mai mult cu cat sunt deja banci mari in cazul carora rata de respingere a cererilor, fara un motiv intemeiat, este de sub 10% sau chiar sub 5%.