Bancile nu mai vor sa-si execute silit clientii rau-platnici. Cum actioneaza cu vorba buna, in loc sa-ti puna sechestru pe casa
executare silitabancirate la banca
Asistam la o schimbare de paradigma in sectorul bancar romanesc, bancile de la noi din tara fiind tot mai dispuse negocierii cu acei clienti care din varii motive nu-si mai achita ratele lunare la imprumuturile pe care le-au luat de-a lungul timpului.
Bancile nu doar ca sunt deschise sa se aseze la masa negocierilor, dar un numar tot mai mare de institutii demareaza chiar ele aceste discutii, pentru a se ajunge la un numitor comun.
Informatia vine de la expertii care se ocupa de astfel de negocieri intre clienti si banci si in care debitorii de rand pot gasi un sprijin consistent, fiindca li se ofera consiliere gratuita in vederea solutionarii litigiilor cu bancile si IFN-urile. Este vorba despre Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB).
In sute de cazuri bancile au initiat procesul de negociere cu consumatorii, numai anul acesta
Numai anul acesta, CSALB a inregistrat peste 400 de cazuri (o crestere de aproape 200% fata de anul 2022), in care bancile au initiat procesul de negociere cu consumatorii. Astfel, in mai mult de jumatate din toate negocierile purtate in acest an in cadrul
CSALB (730 de dosare s-au format in 2023, cel mai mare numar anual incepand din 2016), solutionarea amiabila a fost initiata de banci care au invitat consumatorii la conciliere.
Acest lucru s-a intamplat dupa ce unele banci si-au analizat portofoliile de clienti, iar acolo unde au sesizat intarzieri la plata ratelor, litigii in instanta sau alte probleme pe care nu le-au putut rezolva direct, si-au indrumat propriii clienti sa completeze o cerere de negociere pe site-ulwww.csalb.ro.
"Avantajul initiativei pe care o au bancile de rezolvare amiabila a problemelor cu consumatorii sunt scurtarea timpului in care partile ajung la un compromis (in unele cazuri dosarele se rezolva in cateva zile) si deschiderea mult mai mare a institutiilor de credit catre o solutie favorabila pentru consumator", mai transmit specialistii CSALB.
"In al 8-lea an de activitate operationala a CSALB observam un <next level> in activitatea de conciliere: trei banci, dintre care pentru una a devenit o practica frecventa, isi sfatuiesc clientii sa apeleze la conciliere. Desi completarea cererii de intrare in negociere ramane o vocatie a consumatorului, faptul ca institutia de credit face primul pas si ii recomanda rezolvarea amiabila dovedeste responsabilitate sociala si deschidere spre problemele consumatorilor din partea acestor institutii de credit.
Este obiectivul pe care l-am avut chiar de la inceputul activitatii Centrului, acela ca bancile, din proprie initiativa, sa isi indrume clientii nemultumiti sau care intampina dificultati in respectarea contractelor, catre solutionarea alternativa, in afara instantelor de judecata, in situatiile in care nu pot ajunge la solutionarea bilaterala a diferendelor.
Din moment ce banca isi invita consumatorul la conciliere isi arata si disponibilitatea de a gasi o solutie favorabila la problema acestuia, iar timpul negocierii scade foarte mult. Dovada sta numarul negocierilor incheiate cu impacarea partilor. Daca in 2022 au fost 571 de situatii in care bancile si consumatorii s-au impacat, anul acesta vom ajunge la peste 650 de cazuri in care negocierile se incheie cu o solutie propusa de conciliatori si acceptata de ambele parti.
Recomandam cu tarie ca si restul bancilor sa utilizeze aceasta metoda, sa isi pregateasca personalul din toate punctele de lucru pentru ca acesta sa indrume consumatorii spre solutionarea amiabila, iar concilierea sa devina o regula a institutiilor de credit, nu o exceptie", explica Alexandru Paunescu, reprezentantul Bancii Nationale a Romaniei in cadrul CSALB.
Foto: freepik.com