Bancile din Romania, tot mai dispuse la negociere: ce trebuie sa stii, daca nu-ti mai poti plati rata la credit
csalbbanciconciliere bancinegociere cu banca
Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Bancar (CSALB) transmite ca a crescut numarul de impacari amiabile dintre banci si consumatori. De la un an la altul, institutia reuseste sa aduca de aceeasi parte a mesei consumatorii si bancile, fara sa se mai ajunga la procese.
In primele sase luni din 2023, bancile au acceptat spre negociere 420 cereri trimise de consumatorii de servicii financiare catre Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (
CSALB). Apetitul de negociere al bancilor este cu 27% mai mare fata de perioada similara din 2022, iar numarul negocierilor incheiate cu succes a crescut cu 30%.
Astfel, pana in acest moment, in 340 de cazuri consumatorii au parcurs intregul proces de conciliere (depunere cerere, negociere, hotarare finala – solutie acceptata de ambele parti), cu o treime mai multi decat in perioada similara din 2022. Alti 290 de consumatori au ajuns la o intelegere amiabila direct cu bancile/IFN-urile, dupa ce au apelat la CSALB. Fata de anul trecut, cresterea acestor intelegeri directe este de 20%.
"Darea in plata nu reprezinta dorinta nimanui. Bancile nu isi doresc sa devina proprietarii locuintelor"
"Darea in plata nu reprezinta dorinta nimanui. Bancile nu isi doresc sa devina proprietarii locuintelor, bunurilor mobile si imobile. Pentru ca asta in termeni economici inseamna costuri de administrare. Contractul de credit este viu si pot sa apara tot felul de problemei de-a lungul timpului pe care trebuie sa incerci sa le depasesti. Eu personal nu cred nici in dare in plata, nici in procesele in instanta. Pentru ca nu este ceea ce partile isi doresc in mod real si in al doilea rand sunt timpul si costurile care vin cu astfel de situatii. De aceea recomand dialogul si concilierea in cadrul CSALB, chiar si cand exista un proces de dare in plata", explica Ionut Stefan, conciliator CSALB.
"Bancile au atitudini diferite fata de concilierea cu consumatorii. Cu unele banci este o placere sa cooperezi: sunt prompte in raspunsuri si extrem de profesioniste. Dar sunt alte banci cu care parca joci tenis la perete"
"Bancile au atitudini diferite fata de concilierea cu consumatorii. Cu unele banci este o placere sa cooperezi: sunt prompte in raspunsuri si extrem de profesioniste. Dar sunt alte banci cu care parca joci tenis la perete. Orice ai propune, raspunsul bancii este invariabil acelasi. De aceea, cred ca din ce in ce mai multi oameni vor intra pe site-ul CSALB, nu numai sa se intereseze despre cazurile care au fost solutionate, ci si despre cum se raporteaza bancile la negocierea cu clientii lor. Reputatia pe care si-o construiesc bancile prin intermediul concilierilor este binevenita, deoarece acest Centru a fost creat ca o supapa sociala, intr-o situatie in care, la acel moment, exista un dezechilibru intre banci si consumatori", a spus, la randul sau, Mihai Tanasescu, conciliator CSALB.
Foto: freepik.com