ASF vrea contraparte centrala in Romania
asfcontraparte centralabvbpiete financiare
Consiliul Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF) a hotarat lansarea impreuna cu Ministerul Finantelor Publice a unui plan de actiune pentru infiintarea unei Contraparti Centrale nationale (CCP).
Aceasta ar trebui sa ofere servicii de compensare pentru toate pietele si instrumentele financiare din Romania si sa respecte cerintele legislatiei europene privind infrastructura pietelor (EMIR).
Pe de alta parte, Consiliul ASF a constatat esecul Grupului de lucru infiintat in septembrie 2015 in vederea constituirii acestei verigi esentiale a infrastructurii de piata nationale, in conditiile in care Bursa de Valori Bucuresti (BVB) a hotarat sa se retraga, optand pentru solutia unei Contraparti Centrale externe, respectiv pentru colaborarea cu CCP din Atena.
Potrivit ASF, o entitate de tip CCP este constituita sub forma unei societati pe actiuni si se interpune, din punct de vedere juridic, intre intermediarii care sunt contraparti ale contractelor tranzactionate pe mai multe piete, este responsabila cu calcularea pozitiei nete (casa de compensare) si isi asuma riscul de credit al contrapartidei pentru toate tranzactiile incheiate de institutiile financiare care sunt compensate prin respectiva CCP.
Conform evaluarilor ASF, solutia optima privind autorizarea Contrapartii Centrale conform EMIR consta in infiintarea unei entitati romanesti noi care sa nu se suprapuna peste cea de depozitar central, institutie de credit sau registru central al tranzactiilor si care sa evite restrictiile actuale legate de structura actionariatului si de anumite mecanisme deficitare din perspectiva serviciilor prestate si a instrumentelor de management al riscului.
Proiectul promovat de ASF are in vedere o structura de actionariat care sa poata sustine financiar activitatea CCP, incluzand statul roman, prin Ministerul Finantelor (formula intalnita in Polonia si Croatia) si alte entitati sau grupuri financiare implicate in operatiuni de tranzactionare sau post tranzactionare.
In acest sens, Consiliul ASF ia in considerare alocarea unei sume de 3-5 milioane de euro din excedentul realizat in ultimii doi ani pentru capitalizarea noii entitati, insa prin intermediul Ministerului Finantelor, in conditiile in care ASF nu poate fi actionar al CCP.
Pentru realizarea acestei operatiuni va fi necesara elaborarea unui proiect de lege de catre Ministerul Finantelor.
In prezent, la nivelul Uniunii Europene sunt autorizate, conform legislatiei EMIR, 19 contraparti centrale in 13 tari, dintre care patru in Europa Centrala si de Sud-Est - Austria, Grecia, Ungaria si Polonia.
In toate CCP din regiune, statul are detineri directe, de peste 50%, in timp ce, la toate CCP din Europa, bursele de valori au detineri consistente.
Conform ASF, absenta unei asemenea componente a infrastructurii pietei financiare din Romania poate afecta capacitatea de gestionare a stabilitatii sistemului financiar si inrautateste punctajul pentru evaluarea de catre BNR si ASF a aplicarii prevederilor Principles for financial market infrastructures elaborate si publicate de Banca Reglementelor Internationale si de Organizatia Internationala a Reglementatorilor de Valori Mobiliare.
De asemenea, duce la imposibilitatea accesarii pietei financiare romanesti de catre marile banci si firme de investitii care conditioneaza tranzactionarea de instrumente financiare romanesti de existenta contrapartii centrale pentru gestionarea riscului de credit al contrapartidei.
Proiectul infiintarii unei CCP nationale ramane deschis cooptarii in structura actionariatului unor institutii nationale si internationale, precum BVB, SIBEX, BERD sau IFC.
In acelasi timp, in contextul obiectivului general de dezvoltare a infrastructurii de piata din Romania, ASF recomanda grupului BVB sa lanseze si proiectul de modernizare a platformei de tranzactionare, precum si a infrastructurii de decontare prin Depozitarul Central.