Analiza: De ce nu cresc preturile in SUA
inflatiesuadeflatierecesiune
Frica de a-si pierde clientii reprezinta unul dintre motivele pentru care firmele nu transfera cresterea costurilor in preturile practicate.
Exista mai multi indicatori care arata iesirea SUA din criza, dar inflatia nu se afla pe aceasta lista.
Rata somajului a scazut cu aproape un punct procentual in ultimul an, potrivit unei analize
Reuters.
Constructia de noi case a accelerat, iar datoriile cetatenilor par sa fi scazut semnificativ.
Companiile se chinuie insa sa creasca preturile, dar inflatia ramane la un nivel extrem de scazut.
De obice, cand economia incepe sa-si revina, consumul creste si preturile avanseaza si ele.
Expertii au opinii diferite asupra acestui fenomen, dar ar putea fi un semn, o cicatrice ramasa in urma recesiunii din 2007-2009.
Daca asa este, planul Rezervei Federale de a opri programul de relaxare cantitativa la mijlocul anului viitor ar putea fi sortit esecului.
La tipografia Perfect Printing din Moorestown, New Jersey, directorii sunt ingrijorati de cresterea costului cu cerneala utilizata in producerea de materiale promotionale.
Problema este insa ca viteza cu care cresc vanzarile este prea mica pentru ca firma sa transfere costurile mai mari catre clienti.
Vanzarile s-au prabusit in 2008 si a fost nevoie de cinci ani pentru a se ajunge la nivelul de dinainte de criza.
Compania a incercat sa creasca preturile, dar clientii au avertizat ca ar putea sa renunte la serviciile ei.
Analistii se arata ingrijorati de nivelul mic al inflatiei pentru ca exista riscul aparitiei unui fenomen ingrijorator: deflatia.
Aceasta din urma se caracterizeaza printr-o scadere semnificativa a preturilor si a salariilor, pe fondul reducerii masive a consumului si a productiei, urmata de recesiune economica.
Foto: FED.