Afaceri bune chiar si-n pandemie. Profituri in crestere pentru Raiffeisen Bank, BCR si BRD
profit raiffeisenprofit bcrprofit brdrezultate banci romania
Continua sezonul raportarilor de rezultate financiare inregistrate la jumatatea celui de-al doilea an de pandemie. Unele dintre cele mai mari banci din Romania, Raiffeisen Bank si BCR au obtinut profituri in crestere.
Raiffeisen Bank a obtinut un profit net de 397 milioane de lei, in prima jumatate a anului 2021, cu 42% mai mare fata de aceeasi perioada de timp din 2020.
Activele totale au ajuns la 54,5 miliarde de lei, in crestere cu 18%, an la an, iar veniturile bancii au crescut cu 2%, fata de aceeasi perioada de timp a anului trecut.
Evolutia veniturilor bancii a fost influentata de eforturile de a le oferi clientilor servicii de tranzactionare convenabile ca pret si calitate, cum sunt pachetele de cont curent, cu numeroase tranzactii gratuite, dar si migrarea operatiunilor din agentii pe masini multifunctionale si canale electronice, cu cost mai mic pentru clienti.
Potrivit bancii, criza sanitara a adus un comportament mai prudent, orientat spre amanarea cheltuielilor si spre economisire, astfel incat depozitele clientilor au inregistrat o crestere cu 15% la finalul, celui de-al doilea trimestru din 2021, comparativ cu nivelul de le 30 iunie 2020, ajungand la 44,3 miliarde de lei.
La sfarsitul primei jumatati a anului 2021, soldul creditelor nete acordate IMM-urilor a crescut cu 21% fata de trimestrul al doilea din 2020. In primul semestru din 2021, portofoliul creditelor nete pentru corporatii mari si medii a crescut cu 8% fata de trimestrul al doilea din 2020, banca continuandu-si strategia de a sustine eforturile clientilor de adaptare la noile realitati economice, dar si preocuparea pentru finantare sustenabila.
La finalul primului semestru 2021, numarul clientilor activi digitali a ajuns la 950.000 (din 2,18 milioane de clienti persoane fizice). In acest an, peste 75.000 de clienti in medie, in fiecare luna, au inceput sa foloseasca serviciile digitale oferite de Raiffeisen Bank. In ceea ce priveste clientii corporatii, peste 99% dintre ei tranzactioneaza cu banca exclusiv prin canale electronice.
Platile cu cardurile de credit, in prima jumatate a anului 2021, au crescut cu 23%, fata de perioada similara din 2020, iar numarul tranzactiilor e-commerce efectuate de persoane fizice, prin intermediul cardurilor de debit Raiffeisen Bank, a crescut cu 75%, fata de prima jumatate a anului trecut.
BCR, aproape 691 milioane de lei profit
De asemenea, BCR a obtinut, in primul semestru din 2021, un profit net de 690,8 milioane de lei, cu 38,5% peste rezultatul din aceeasi perioada de timp din 2020.
Venitul operational a depasit 1,8 miliarde de lei, dupa o crestere cu 6,5%, determinata de avansul veniturilor nete din comisioane, din tranzactionare si din dobanzi.
Portofoliul total de credite acordate de BCR a crescut cu 10,7%, pana la 44,9 miliarde de lei, sustinut de segmentele retail si corporate.
Pe segmentul retail, banca a acordat credite noi de 4,2 miliarde de lei, in timp ce finantarile noi pentru companii au ajuns la 2,6 miliarde de lei.
Activele bancii au crescut cu 9,1%, fata de primul semestru din 2020, pana la 83,17 miliarde de lei.
Plus 51% la rezultatul BRD
La randul ei, BRD Groupe Societe Generale a inregistrat crestere pe toate liniile, catalogand activitatea din primul semestru drept solida si performanta financiara excelenta. Astfel profitul net aferent primei jumati a crescut cu 51%, in comparatie cu semestrul I 2020, la 626 millioane de lei.
Venitul net bancar a fost mai mare cu 1,7%, la 1,538 milliarde de lei, beneficiind de o productie solida de credite si de cresterea volumelor tranzactionale, care au compensat efectul ratelor mai mici ale dobanzii de pe piata.
Soldul creditelor (inclusiv leasing) a crescut cu aproape 9% fata de iunie 2020, pe baza unei cresteri pe toate liniile, sustinuta atat de o productie remarcabila de credite acordate persoanelor fizice, cat si de o activitate foarte dinamica pe segmentul companiilor.
Creditele nou acordate persoanelor fizice au crescut cu 58% in dinamica anuala, atat pe segmentul creditelor imobiliare (52%), cat si pe cel al creditelor de consum (61%), inregistrand, de asemenea, o crestere de doua cifre comparativ cu nivelul din 2019.
Creditarea companiilor a inregistrat o crestere de 24% in dinamica anuala, cresterea importanta pe segmentul IMM, de 37%, fiind sustinuta de programele cu garantie de stat, cu credite aprobate in valoare de 700 milioane de lei in cadrul programului IMM Invest, in doar doua luni de la relansarea acestuia.
Conform bancii, performanta remarcabila a activitatii de finantare a companiilor mari, de plus 21% in dinamica anuala, vine sa consolideze pozitia BRD de partener principal pentru marile corporatii.
Depozitele clientilor au continuat sa se consolideze atat pe segmentul retail, cat si pe cel al companiilor, cu un avans total de 12% in dinamica anuala. Cresterea a fost determinata in principal de segmentul companiilor (plus 20% in dinamica anuala), atat pentru IMM-uri, cat si pentru clientii mari companii, fiecare cu o crestere de doua cifre.
Inclinatia crescuta spre economisire declansata de pandemia prelungita s-a temperat, dar a condus in continuare la constituiri de depozite de la persoane fizice mai mari cu 5,4% in dinamica anuala. Segmentul companiilor mici a contribuit, de asemenea, la avansul depozitelor, cu o crestere de 18% in dinamica anuala.