Bugetul principal al firmei
bugetevanzari
De obicei, la nivelul firmelor exista un buget principal, ale carei componente sunt:
- Bugetul vanzarilor,
- Bugetul costului bunurilor vandute:
- Bugetul productiei,
- Bugetul cumpararilor de materiale directe,
- Bugetul costurilor cu forta de munca directa,
- Bugetul cheltuielilor indirecte,
- Bugetul cheltuielilor de vanzare si administrative,
- Contul de profit si pierdere.
Pe baza acestora, procesul de bugetare se compune din urmatoarele etape:
1. estimarea vanzarilor,
2. informatiile de vanzari sunt apoi folosite pentru previzionarea productiei si a cheltuielilor de vanzari si administrative,
3. bugetul de productie este utilizat pentru a pregati bugetele cumpararilor materialelor directe, costurilor directe cu forta de munca si ale cheltuielilor generale ale firmei,
4. aceste trei bugete sunt utilizate pentru a realiza bugetul bugetul costurilor bunurilor vandute,
5. odata ce aceste bugete si bugetul cheltuielilor de vanzare si administrative au fost realizate, poate fi realizat bugetul cheltuielilor de capital si contul de profit si pierde previzionat.
Odata ce ati determinat volumul vanzarilor pe care doriti sa-l obtineti in perioada de bugetare, puteti calcula veniturile previzionate din vanzari prin inmultirea cantitatii vandute previzionate cu pretul unitar previzionat.
Pentru control, managerii pot compara vanzarile efectiv realizate cu vanzarile bugetate pe produs, regiune sau reprezentant de vanzari. Managementul poate astfel analiza diferentele semnificative si lua toate masurile necesare corective.
Bugetul productiei
Productia trebuie coordonata cu bugetul vanzarilor pentru a va asigura ca vanzarile previzionate vor fi acoperite din productia periaodei de plan. Numarul de bucati care trebuie produse pentru a satisface vanzarile bugetate si stocul final pentru fiecare produs este stabilit prin intermediul bugetului productiei. Volumul bugetat al productiei se determina astfel:
Numarul de bucati previzionat a se vinde
+ Numarul de bucati din stocul final
- Numarul de bucati aflate in stocul initial
= Numarul total de bucati de produs
Bugetul cumpararilor de materiale directe
Bugetul productiei este punctul de plecare pentru determinarea cantitatilor previzionate de materiale directe de cumparat. Prin inmultirea acestor cantitati cu pretul de cumparare unitar previzionat puteti calcula costul total al materialelor directe pe care urmeaza sa le cumparati.
Materialele directe necesare productiei
+ Numarul de bucati de materiale directe din stocul final
- Numarul de bucati de materiale directe aflate in stocul initial
= Numarul total de bucati de materiale directe de produs
Bugetul cumpararilor de materiale directe ajuta managementul sa mentina nivelul stocurilor la un nivel rezonabil. In acest scop, cadenta cumpararilor de materiale directe trebuie coordonata cu departamentele de cumparari si productie.
Bugetul cheltuielilor cu forta de munca directa
Bugetul productiei este punctul de plecare si pentru realizarea bugetului cheltuielilor cu forta de munca directa.
Bugetul cheltuielilor administrative
Bugetul cheltuielilor administrative/indirecte include de obicei costul total estimat pentru fiecare element de cost administrative.
In functie de complexitatea activitatii, puteti pregati bugete ale cheltuielilor administartive pe departamente, separandu-le in costuri fixe si variabile. Asemenea tabele permit managerilor sa-si focalizeze atentia asupra acelor costuri pentru care ei sunt responsabili si pentru a-si evalua performantele.
Bugetul costului bunurilor vandute
Bugetul cumpararilor de materiale directe, bugetul cheltuielilor cu forta de munca directa si bugetul cheltuielilor administrative sunt punctul de plecare pentru realizarea bugetului costului bunurilor vandute. Pentru intocmirea sa, mai sunt necesare si informatii referitoare la valoarea stocurilor initiale si finale.
Bugetul cheltuielilor de vanzare si administrative
Bugetul vanzarilor este adesea utilizat ca punct de plecare pentru estimarea cheltuielilor de vanzare si administrative. De exemplu, o crestere previzionata a vanzarilor va presupune cu siguranta o crestere previzionata a cheltuielilor de publicitate.
Adesea se impune intocmirea unor situatii detaliate ajutatoare pentru articolele de buget importante din bugetul cheltuielilor de vanzare si administrative. De exemplu, o situatie a a cheltuielilor de publicitate a departamentului de Marketing va include suporturile media care vor fi folosite (ziare, direct mail, TV), cantitati (cm patrati de coloane de ziar, numarul de aparitii sau bucati, minute) si costul unitar. Controlul efectiv rezulta din desemnarea responsabilitatii pentru indeplinirea prevederilor de catre managerii de departamente.
Contul de profit si pierdere previzionat
Pentru previzionarea contului de profit si pierdere aveti nevoie de informatiile furnizate de:
- bugetul vanzarilor,
- bugetul costului bunurilor vandute,
- bugetul cheltuielilor de vanzare si administrative,
- date despre celelalte tipuri de venituri ale firmei dvs, alte tipuri de cheltuieli si impozitul pe venit.
Contul de profit si pierdere previzionat sumarizeaza previziunile tuturor fazelor operationale ale firmei. Aceasta permite managementului sa analizeze efectele bugetelor individuale asupra profitului anual. Daca profitul net este prea scazut, managementul poate analiza si revizui planurile operationale in incercarea de a imbunatati profitul.