4 intrebari la care trebuie sa raspunzi inainte de a-ti vinde compania
vanzarea afaceriioameni de afaceritranzactii reusitetehnica negocierii in vanzari
Daca ai de gand sa iti vinzi afacerea, gandeste-te de doua ori inainte. Vanzarea unei companii este una dintre cele mai grele decizii pe care le vei lua in viata.
Trebuie sa iei in considerare daca este momentul potrivit pentru realizarea unei astfel de tranzactii si multe alte detalii. Iata cateva sfaturi pentru a descoperi daca este cazul sa iti vinzi afacerea acum:
1. Este pregatita afacerea mea pentru vanzare?
Asigura-te ca ai platit toate taxele si impozitele din urma, poate chiar si pentru inca alte cateva luni in avans si ca nu ai datorii. Trebuie sa fii sigur ca nu i se va gasi nici o "buba neagra" companiei tale, daca vrei sa primesti un pret bun pentru ea.
2. Cum va evalua un cumparator afacerea mea?
Poti sa fii sigur ca in momentul in care un potential cumparator constata ca nu ai mai platit impozitul companiei de cativa ani, isi va da seama ca lucrurile nu sunt tocmai in regula si ca firma ta nu este prea profitabila. De asemenea, trebuie sa te asiguri ca angajatii sunt de partea ta.
3. Cine trebuie sa fie in echipa mea in momentul tranzactiei?
Este important pentru antreprenori sa aiba pe cineva alaturi atunci cand se despart de afacerea lor de suflet, iar acel cineva trebuie sa aiba cunostinte in vanzari si in tehnica negocierii pentru a te ajuta sa obtii un pret cat mai bun. Este posibil sa ai nevoie de un contabil, de un avocat sau de un consultant in afaceri. De obicei, cumparatorii isi iau intreaga echipa cu ei cand isi doresc sa realizeze o tranzactie importanta, asa ca si tu trebuie sa fii pregatit.
4. Este momentul potrivit pentru a vinde?
Cei mai multi oameni de afaceri asteapta pana cand afacerea lor este aproape in faliment pentru a o vinde, iar asta este cea mai mare greseala pe care poti sa o faci. Trebuie sa vinzi atunci cand esti in top si cand firma ta este profitabila si a ajuns in momentul ei de glorie. Probabil te vei intreba de ce sa o vinzi tocmai cand produce cei mai multi bani, insa aceasta intrebare si-o pun micii proprietari de afaceri, nu si adevaratii antreprenori!