Transportatorii romani vor protesta miercuri, la Strasbourg, in fata Parlamentului European
cotaruberforttaxifytransportproteste
Federatia Operatorilor Romani de Transport (FORT) va manifesta miercuri, 27 martie, la Strasbourg, impotriva Pachetului 1 de mobilitate, alaturi de alte patronate din Romania si din tarile estice.
"Tarile vestice incearca sa profite de situatia generata de Brexit si vor sa voteze cele trei componente cruciale ale Pachetului de mobilitate 1, in cadrul sesiunii plenare a Parlamentului European, desfasurata in data de 27 martie.
Federatia Operatorilor Romani de Transport se opune vehement prevederilor din Pachetul 1 de mobilitate, fiind impotriva restrictionarii cabotajului, respectiv introducerea unei perioade de 'racire' (cooling-off) de 5 zile (sau oricare alta perioada) inainte ca alte operatiuni de cabotaj sa poata fi efectuate in aceeasi tara cu acelasi autovehicul", sustin reprezentantii FORT.
De asemenea, transportatorii romani spun "nu" pentru intoarcerea acasa a conducatorilor auto cel putin o data la patru saptamani - sau, in cazul in care soferul alege sa ia doua repausuri saptamanale reduse, dupa trei saptamani pe drum.
FORT solicita si reanalizarea conditiilor de efectuare a perioadei de repaus saptamanal normal in cabina autovehiculului, fiind, totodata, impotriva aplicarii regulilor detasarii la transporturile rutiere.
"Pentru a promova din nou aceasta pozitie, in incercarea de a bloca un vot nedrept, reprezentantii FORT se vor deplasa la Strasbourg pe data de 27 martie, pentru a participa la un protest similar celui din luna ianuarie a.c., impotriva Pachetului 1, alaturi de alte patronate din Romania si din tarile estice.
Totodata, FORT solicita public atat Guvernului Romaniei cat si europarlamentarilor romani sa se implice serios in acest subiect, sustinand interesul firmelor de transport autohtone a caror activitate ar fi grav pereclitata de adoptarea unor masuri ce incalca principiile de baza ale functionarii Uniunii Europene", se mentioneaza in comunicatul federatiei.
In acest context, peste 300 de reprezentanti FORT se pregatesc pentru deplasarea de pe 27 martie avand speranta ca de data aceasta "numarul europarlamentarilor romani prezenti la manifestare, dar si la vot, o sa fie complet".
Nu in ultimul rand, FORT lanseaza public rugamintea catre presedintele Romaniei sa se implice in acest subiect, sustinand interesul economic general al tarii noastre, cu atat mai mult cu cat participa, zilele acestea, la reuniunea Consiliului European.
Guvernul a cedat in fata presiunilor facute de protestatari saptamana trecuta si a promis o Ordonanta care sa rezolve problema
Dupa ce miercuri a reusit sa-i trimita acasa pe transportatori, Guvernul i-a convins si joi pe protestatarii adunati in Piata Victoriei sa renunte la manifestatie, promitandu-le ca saptamana viitoare va adopta ordonanta care le va permite sa circule cu masinile vechi si care va inchide Uber si Taxify, in Romania.
Desi Confederatia Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania (COTAR) amenintase ca va aduce la protestul de joi nu mai putin de 5.000 de masini, pana la urma in Piata Victoriei nu au mai ajuns decat vreo 800-900 de autoturisme.
In plus, desi spuneau ca joi nici macar nu vor sa mai discute cu Guvernul - care i-a mintit deja de prea multe ori - reprezentantii COTAR au avut, totusi, negocieri cu o delegatie a Cabinetului Dancila, in urma carora protestul s-a si intrerupt.
La proteste a renuntat si COTAR asa cum a facut si FORT in ziua precedenta, presedintele COTAR, Vasile Stefanescu explica decizia, spunand ca este vorba despre o "suspendare" a manifestatiilor si asteapta intrarea in vigoare a Ordonantei pe care si-a asumat-o premierul.
Cum va ajuta Ordonanta transportatorii?
Daca Guvernul da ordonanta, inainte de toate, din Legea Taximetriei se va elimina sintagma "in mod repetat".
De ce vor transportatorii asa ceva? Din cauza ca, in prezent, soferii care fac transport de persoane fara atestat si fara licenta pot fi sanctionati doar daca sunt prinsi incalcand legea "in mod repetat". Or, sintagma este neclara, iar autoritatile nu au baze de date care sa ateste ca soferul sanctionat incalca in mod repetat legea.
In consecinta, piratii din transportul de persoane - in categoria carora taximetristii ii includ si pe soferii de Uber si Taxify (Bolt) - isi pot continua actvitatea, fara probleme.
Or, daca ordonanta se adopta, Uber si Taxify isi vor inceta activitatea, in Romania.
In context, ministrul Transporturilor, Razvan Cuc, a declarat joi ca ordonanta este antipiraterie, nu antiUber.
"Activitatile respective (ale societatilor care fac transport alternativ, cum e Uber- n.red.) urmeaza sa fie reglementate (o lege in acest sens a trecut deja de Senat - n.red.) . Am explicat ca tocmai de aceea adoptarea ordonantei dureaza, ca sa stea in dezbatere publica si toata lumea sa isi poata spuna parerea. Nu stiu daca Uber a facut-o. Oricum, ar fi trebuit sa o faca", a spus ministrul Razvan Cuc.
Totodata, ordonanta pe care Guvernul promite ca o va adopta saptamana viitoare va prelungi cu 4 ani perioada in care societatile care transporta persoane pe rute intrajudetene si interjudetene isi vor putea desfasura activitatea in conditii similare cu cele de pana acum.
Iar asta inseamna ca traseele vor fi castigate tot de actualii operatori - in baza faptului ca au "vechime pe traseu" - chiar daca acestia folosesc masini mai vechi si insalubre. Ordonanta ar anula, practic, un ordin dat de fostul ministrul Lucian Sova, care prevedea ca intaietate la castigarea traseelor vor avea, incepand din acest an, transportatorii care au masini noi si ofera conditii mai bune pentru calatori.