State UE pun la indoiala modul in care Comisia Europeana gestioneaza traseul si sistem de urmarire a produselor din tutun
produse din tutunlege produse tutunlege tigarete
Mai multe state membre ale Uniunii Europene, precum si intreg sectorul de distributie din UE pun sub semnul intrebarii eficacitatea unei propuneri recente realizata de consultanti ai Comisiei Europene privind sistemul de urmarire a produselor din tutun.
Pe data de 15 mai 2017, Comisia Europeana a organizat un atelier de lucru pentru partile interesate, in cadrul caruia un nou sistem de urmarire a produselor din tutun a fost prezentat de compania de consultanta Everis, partener al CE.
Comisia, care favorizeaza adoptarea unei piete deschise pentru furnizori pe baza unui set de standarde aprobate, isi propune sa rezolve aceasta problema prin convocarea unei intalniri cu partile interesate. Rezultatul intalnirii era extrem de important, in contextul in care UE doreste sa aduca sub control piata neagra si sa opreasca exploatarea veniturilor fiscale pierdute.
Insa, sectorul european de distributie a reactionat puternic la propunerea Comisiei, sustinand ca aceasta adauga mai multa birocratie si complexitate procesului de urmarire a produselor din tutun, dar si ca ar duce la cresterea costurilor operationale intr-un sector care deja se afla in dificultate.
Logista, principalul distribuitor din Europa de Sud, care distribuie catre aproximativ 300.000 de puncte de livrare, sustine ca peste 10.000 de companii vor fi afectate de propunerea Comisiei Europene. Numarul real al companiilor este semnificativ mai mare, deoarece Logista reprezinta doar 40% din piata UE.
De asemenea, potrivit statisticilor Eurostat, in 2014, 213.834 de companii cu o cifra de afaceri de 1,03 miliarde de euro faceau parte din sectorul comertului cu ridicata de produse alimentare, bauturi si tutun. Aceasta industrie numara si peste 1,8 milioane de persoane (1.831.900 mai exact).
De cealalta parte, CE sustine ca aceste cheltuieli adaugate si perturbarea lantului de aprovizionare sunt justificate, deoarece acestea ar fi “in mare parte compensate de avantajele pe care le propune sistemul prezentat de compania de consultanta Everis in ceea ce priveste reducerea comertului ilicit”.
Totusi, acest lucru pune in pericol companiile care respecta legea si nu raspunde problemei stoparii fluxului de pe piata neagra, deoarece, conform statelor membre si distribuitorilor, propunerea se va ocupa, de fapt, numai de comertul legal existent.
Astfel, Franta s-a plans ca propunerea risca sa fie disproportionata, in timp ce operatorii din intreaga UE considera ca sistemul propus de partenerul CE nu este fezabil.
Mai mult decat atat, ei sustin ca acesta este un alt exemplu de preluare a puterii de catre Comisia Europeana, care incearca sa rezolve o problema printr-o abordare birocratica, de sus in jos, care va atrage dupa sine alte probleme si care erodeaza in continuare competitivitatea pe piata de tutun.
Directiva privind produsele din tutun (2014/40/UE) vizeaza imbunatatirea functionarii pietei interne a tutunului si a produselor conexe, asigurand in acelasi timp un nivel ridicat de protectie a sanatatii pentru cetatenii europeni.
Aceasta se bazeaza pe propunerea Comisiei Europene, intrand in vigoare la 19 mai 2014 si devenind aplicabila in statele membre ale UE la 20 mai 2016. Noi masuri menite sa combata comertul ilegal cu produse din tutun includ o abordare la nivelul UE a unui sistem de urmarire a lantului legal de aprovizionare, precum si o caracteristica de securitate compusa din elemente vizibile si invizibile (de exemplu, holograme), care ar trebui sa ajute organele de aplicare a legii, autoritatile nationale, dar si consumatorii sa detecteze produsele ilicite.
Desi directiva privind produsele din tutun a fost adoptata in 2014, nici macar in 2017, urmarirea si aplicarea unei functii de securitate asupra tigarilor nu a devenit inca o cerinta legala. Intre timp, retelele criminale si organizatiile teroriste continua sa profite, iar Comisia ramane legata de grupurile de lobby care isi imping propria agenda.
Aceste masuri vor fi introduse pentru tigarete si pentru tutunul de rulat in 2019 si pentru alte produse din tutun decat tigarile in 2024. Implementarea practica a sistemului de combatere a comertului ilicit pe care Comisia Europeana il propune pentru obligatiile de urmarire in conformitate cu articolele 15 si 16 din Directiva privind produsele din tutun trebuie sa fie cat se poate de uniform.
Sursa:
Euractiv