Reconfigurarea spatiului public - o actiune necesara post-pandemie, pentru care statele dezvoltate incep sa se pregateasca
pandemieepidemiecoronaviruscovid 19distantare socialastare de urgentaromania
Inca de la debutul starii de urgenta in tara noastra, romanii se intreaba cat va mai dura aceasta situatie, in care activitatile sociale sunt blocate, din casa iesim doar cu declaratii pe propria raspundere, iar tot ce inseamna viata noastra de dinainte, s-a schimbat radical peste noapte. Desi ne-am dori sa ne reintoarcem la "normalitate", ar fi bine sa constientizam ce inseamna o revenire la viata de dinainte si sa vedem daca suntem, sau nu, pregatiti sa o facem ca la carte, astfel incat sa nu zadarnicim toate eforturile colective din aceasta perioada, atat ale autoritatilor, cat si ale noastre personale.
Ar fi infantil din partea noastra sa credem ca, dintr-o data, ne vom trezi intr-o dimineata, si totul va fi fix ca in urma cu doua-trei luni. Nu. Lucrurile se vor intampla treptat, iar aceasta trecere etapizata catre o viata normala, fara restrictii, poate sa dureze luni de zile, daca nu chiar mai mult.
Acesta este un aspect la care trebuie sa ne gandim, pentru a nu ne construi castele de nisip din iluzia ca, batand din palme, totul va reveni la normal, ca si cum nu s-a intamplat nimic niciodata.
Alt aspect pe care trebuie sa il luam in considerare este faptul ca perioada aceasta inedita prin care trecem ne va schimba comportamentul. Pandemia de coronavirus ne va schimba comportamentul si modul de viata, in ceea ce priveste deplasarile. Autoritatile franceze au facut recent un studiu social si au constatat ca, pe viitor, tot mai multi oameni isi doresc sa se deplaseze cu mijloace alternative de transport, cum ar fi bicicletele, scuterele sau, pur si simplu, sa mearga mai mult pe jos.
Este o tendinta fireasca, tinand cont de faptul ca, si in secunda in care ni se va garanta de catre autoritatile mondiale ca pericolul epidemiologc a trecut, vom continua sa traim cu trauma si teama dobandite in aceste saptamani de izolare, astfel ca ne va fi teama, celor mai multi dintre noi, sa ne reluam vechile obiceiuri, chiar daca ele vor fi permise. Vom cauta in continuare sa ne protejam si ne va fi teama, spre exemplu, sa luam metroul, asa cum faceam inainte.
Autoritatile din tarile Vestice au anticipate deja fenomenul si s-au pregatit pentru a le oferi cetatenilor toate conditiile necesare pentru aceasta schimbare de comportament.
"Mai multe orase din Europa sau America de Nord au facut deja alegerea de a aloca drumuri largi sau strazi de cartier pentru pietoni si biciclisti. In Austria, Viena a transformat mai multe strazi in "zone de intalnire” inchise autovehiculelor. La Berlin, traseele pentru ciclism au fost extinse. In acelasi spirit, unele strazi din New York au fost inchise traficului auto", relateaza Le Monde.
Specialistii spun ca e nevoie de o reconfigurare a spatiului public, pentru perioada post-pandemie.
In Romania, unde si traficul auto este sufocant in aproape toate orasele, unde exista o foame continua de locuri de parcare, unde se construieste cate un petec de autostarda o data la cateva decenii, aceasta reconfigurare a spatiului public pentru schimbarea comportamentelor de deplasare, ca urmare a pandemiei, poate avea cotonatii de "moft".
La noi, multe dintre pistele pentru biciclisti fie sunt inutile, pentru ca sunt proiectate sa fie asa, fie sunt extrem de rare. De asemenea, de multe ori, si trotuarele sunt inutilizabile, pentru ca sunt pline de masini parcate, chiar si pe cate doua randuri, ocupand o buna parte si din carosabil. E putin probabil sa se intereseze cineva de confortul cetatenilor care vor prefera, de teama, sa mearga cu bicicleta sau cu scuterul, cand economia va fi redeschisa si vor fi rechemati la serviciu.